SVERIGES ENTREPRENÖRER

Succén: Så fick UF-företaget industrijättarna på kroken – ”Ville skapa något nytt”

Dienacis fyra grundare, från vänster: Ludvig Brenter, Gustav Berglund, Amanda Nilsson och Vidar Cimrell. Bild: Dienaci

På åtta månader har UF-företaget Dienaci tagit fram en ny produkt och inlett samarbeten med giganter som SSAB och Stora Enso. Nu ska de snart tävla i SM i Ung Företagsamhet. ”Det är ingen tvekan om att vi kommer att fortsätta med företaget”, säger medgrundaren Gustav Berglund.

Att skapa någonting med betydelse och ett starkt symboliskt värde. Så såg planen ut när UF-företaget Dienaci drog i gång sin verksamhet i början av hösten 2023. Några månader senare har det prisade företaget både lyckats ta fram en ny och hett eftertraktad produkt och inlett samarbeten med några av Sveriges största och mest tongivande organisationer och företag.

Bakom Dienaci – ett namn som betyder ungefär ”framtidens stål” på en mix av latin och franska – står Gustav Berglund, Amanda Nilsson, Ludvig Brenter och Vidar Cimrell. Företagets affärsidé är att tillverka smycken i fossilfritt stål och den första produkten är ett C-format armband.

– Vi ville inte vara ett klassiskt UF-företag som tillverkar handdukar eller kläder eller någonting i den stilen, utan vi ville skapa något nytt. Något som faktiskt skulle kunna förändra på riktigt och även vara möjligt att driva vidare efter att vi slutat i skolan, säger Ludvig Brenter, ekonomiansvarig, till TN.

Samarbetar med SSAB och Stora Enso

Gruppen hade läst om SSAB:s satsningar på fossilfritt stål, men fick snabbt klart för sig att ståljättens satsningar inom det nya området i första hand vände sig till stora tillverknings- och bilföretag. Men skam den som ger sig. Efter att ha kommit i kontakt med branschorganisationen Svemin lyckades Dienaci efter en rad kontaktförsök, möten och hänvisningar nå fram till rätt kontaktperson hos SSAB – nämligen Thomas Hörnfeldt, som är Vice President of Sustainable Business.

I dag har Dienaci ett samarbete med SSAB som tillverkar stålet, men också ett samarbete med en finsk leverantör vid namn HTLaser som 3D-printar smyckena med hjälp av fossilfri teknik. Och när det kommer till företagets förpackningar har Dienaci inlett ett samarbete med Stora Enso och företagets förnybara cellulosaskum Papira.

– Vi kommer inte att förändra världen genom att vi använder fossilfritt stål, det kommer inte att göra någon större skillnad för klimatet på det sättet. Men det finns ett symboliskt värde och det är att det är en symbol för den gröna omställningen, säger Ludvig Brenter.

– Vi vill inspirera andra marknader och smyckesföretag att också ställa om, och att börja tillverka fossilfritt. För om vi kan göra det så kan ju de också göra det, tillägger Vidar Cimrell, försäljningsansvarig.

Utgjorde priset till Årets Fe

Och framgångarna lät inte vänta på sig. Dienaci utsågs till årets UF-företag i Uppsala län, vilket innebär att de har kvalificerat sig till SM i Ung Företagsamhet. Kort efter att gruppen hade fått upp sin hemsida fick de möjlighet att lansera armbanden på Årets Fe, som arrangeras av Metallkvinnor, Women in Mining Sweden, branschorganisationerna Jernkontoret och Svemin samt arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna i syfte att uppmärksamma kvinnor som gjort särskilda insatser för gruv- och stålbranschen.

SSAB skrev ett inlägg om Dienaci på LinkedIn och det nystartade UF-företaget uppmärksammades i en nyhet på Jernkontorets sajt. Och armbandet, som för övrigt utgjorde priset till Lotta Jakobsson som utsågs till Årets Fe, sålde slut på mindre än en vecka. Då hade Dienaci också hunnit med att öppna butik på UF-mässan i Stockholm.

– Vi har fått ett fantastiskt mottagande och vi är förstås jätteglada för det stora intresset. Just nu jobbar vi på vår andra kollektion. Vi kommer både att utveckla den produkt vi har och utöka sortimentet, berättar Amanda Nilsson, vd.

”Man stöter ju på problem och motgångar hela tiden, men man kämpar för att hitta lösningar och varje gång kommer man ut på andra sidan med mer erfarenhet, vilket gör det lättare att ta sig an nästa problem som dyker upp.”

Alla UF-företag avslutas i slutet av läsåret som en del av utbildningen, men gänget bakom Dienaci har bestämt sig för att driva sitt företag vidare i form av ett aktiebolag.

– Det är ingen tvekan om att vi kommer att fortsätta med företaget, vi känner att det finns en stark potential. Och jag tror att alla som driver företag känner att det ger otroligt mycket, säger Gustav Berglund.

Dienacis 3D-printade armband är tillverkade av fossilfritt stål. Den första kollektionen sålde slut på mindre än en vecka. Bild: Dienaci

– Det är så otroligt kul. Man stöter ju på problem och motgångar hela tiden, men man kämpar för att hitta lösningar och varje gång kommer man ut på andra sidan med mer erfarenhet, vilket gör det lättare att ta sig an nästa problem som dyker upp, säger Vidar Cimrell.

Att starta ett nytt företag och få det att växa kan vara så klart vara en utmaning i sig. Men att göra som Dienaci och dessutom ta fram en ny produkt, skulle nog de flesta säga är att ta det till en nivå till. Gruppen medger att det knappast har varit en spikrak väg till framgång.

– Vi har egentligen lanserat en produkt som tidigare inte funnits på marknaden. Då är det svårt att googla sig fram när man stöter på hinder i till exempel tillverkningsprocessen. Utan man får prova sig fram i stället, vilket tar tid och kan vara rätt svårt, säger Gustav Berglund, marknadsföringsansvarig.

– Det har så klart funnits tillfällen då man har tvekat och tänkt att det här kanske inte går, men då har vi alltid samlat oss som grupp och diskuterat hur vi ska ta oss an utmaningen.

”Vi vill inspirera andra marknader och smyckesföretag att också ställa om, och att börja tillverka fossilfritt. För om vi kan göra det så kan ju de också göra det.”

Dienacis grundare ska snart ta studenten från gymnasiet och därefter väntar nya äventyr både för dem och för företaget, som alltså ska leva vidare i en ny bolagsform.

Har ni några tips till blivande UF-företagare?

– Om du bara har en någorlunda bra idé och är driven så kan du som ungdom få så sjukt mycket hjälp av vuxna. Så det är bara att våga fråga och ta hjälp, säger Ludvig Brenter.

– Ja, och att inte stressa fram idén. När vi startade vårt företag fanns det en idé om att man man nästan direkt skulle ha en färdigtänkt idé så att man kunde komma i gång, men vi började ju inte sälja förrän i mars. Så när man känner att man har en bra idé men som kommer ta tid så ska man våga lägga den tiden, tycker jag. För det blir värt det i slutändan, instämmer Amanda Nilsson.

Gruppen uppmanar också blivande företagare att inte låta sig nedslås av motgångar.

– En vis man sa en gång att affärsidén är 3 procent och genomförandet är 97 procent, så det är viktigt att inte ge upp. Man kanske misslyckas nio gånger av tio men till sist är det den tionde gången som räknas, avslutar Gustav Berglund.

SM i Ung Företagsamhet går av stapeln 28-29 maj 2024 på Stockholmsmässan i Älvsjö.