BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Regeringen vill rusta upp med ökade banavgifter

Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Arkivbild. Bild: Marko Säävälä/TT

Infrastruktur (TT)

Tajta till svångremmen och sök mer pengar från EU och näringslivet.

Det är två uppdrag som regeringen ger Trafikverket när planerna för framtidens vägar, järnvägar och andra färdsätt ska tas fram.

Den långsiktiga planeringen för den så kallade transportinfrastrukturen – som vägar och järnvägar – görs i tolvårssjok. Nu börjar planeringen för åren 2026–2037 och i det första steget får Trafikverket i uppdrag från regeringen att ta fram ett omfattande underlag för inriktningen.

Som regeringen tidigare aviserat har man strukit alla satsningar på nya höghastighetsbanor. I stället vill regeringen rusta upp det som redan finns och pekar ut tre områden för Trafikverket att fokusera på.

Större kostnadskontroll

Dels vill man se en större kostnadskontroll, med tidigare kostnadskalkyler. Dels vill man se över finansieringen och om det finns mer att hämta i form av utökade banavgifter, trängselskatt och så kallad medfinansiering och alternativ finansiering – alltså pengar från exempelvis näringslivet eller EU-projekt.

– Bedömningen ska innehålla en analys av konsekvenser för biljett- och transportpriser, efterfrågan på resor samt den samhällsekonomiska effektiviteten, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) till TT.

Dessutom ska, till skillnad från tidigare underlag, alla trafikslag räknas in i planeringen. Det innebär att även sjö- och luftfarten ska beaktas, tillsammans med vägar och järnvägar.

Ta bussen till flyget

– När omställningen går så fort i alla trafikslag är det viktigt att se hur de olika trafikslagen kan komplettera varandra, säger Carlson och nämner ett exempel:

– Det kan vara åtgärder som innebär att man tar bussen eller tåget till en flygplats och reser med flyget. I ett avlångt land som Sverige kan det vara det bästa sättet att resa på.

Att uppdraget har utvidgats från två till fyra trafikslag innebär inte nödvändigtvis att det blir mindre pengar som läggs på de olika delarna, säger han.

– Nivåerna är inte beslutade än.

Det övergripande målet med planeringen är att "underlätta för arbetspendling och godstrafik för att stärka jobb och tillväxt och främja Sveriges konkurrenskraft", enligt regeringens uppdrag.

Patrik Dokk/TT

Fakta

Nationella planer för transportinfrastruktur beslutas av regeringen. De är tolvåriga men revideras en gång per mandatperiod. Den nu gällande planen avser åren 2022–2033 och fastställdes i juni 2022.

Det regeringen nu har gett Trafikverket i uppdrag är att ta fram ett så kallat inriktningsunderlag för den kommande planperioden, 2026–2037.

Uppdraget ska redovisas senast den 15 januari 2024.

Underlaget ska hjälpa regeringen att bedöma hur stora ekonomiska ramar området ska ha under tolvårsperioden, samt hur pengarna ska fördelas mellan investeringar och underhåll.

Regeringen ska lämna en proposition om infrastrukturen till riksdagen senare nästa år.

Källa: Regeringen