AVTALSRÖRELSE

Nytt hamn- och stuveriavtal på märket − ”Svenska modellen fungerar”

Bild: Adam Ihse/TT, Pressbild

Under fredagen kom beskedet att Sveriges Hamnar och Transportarebetareförbundet har tecknat nytt hamn- och stuveriavtal. ”Vi har nått en balanserad överenskommelse med Transportarbetareförbundet”, säger Transportföretagens vd Marcus Dahlsten till TN.

Sveriges Hamnar och Transportarbetareförbundet har tecknat avtal för omkring 3 000 hamn- och stuveriarbetare. Avtalet ligger, liksom alla andra avtal som hittills har tecknats i årets avtalsrörelse, inom Industrins märke, det vill säga på 7,4 procent över två år.

− Vi har visat att den svenska modellen fungerar och att vi håller oss till industrins normering, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen där Sveriges Hamnar ingår.

− Det här är ett tryggt och acceptabelt avtal för Transports medlemmar i Sveriges alla hamnar. Vi har fått igenom stabila löneökningar och samtidigt har vi bevarat avtalets starka delar, säger Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, i ett pressmeddelande.

Marcus Dahlsten understryker att märket, som för år 2023 innebär löneökningar på historiskt höga 4,1 procent, kommer att bli kännbart för Sveriges Hamnars medlemmar.

− Dock är medlemsföretagen väl medvetna om förutsättningarna för årets förhandlingar inom industrin och accepterar och följer märket. Vi är däremot nöjda över att vi nu har nått en balanserad överenskommelse med Transportarbetareförbundet som ger oss goda förutsättningar att jobba vidare för att transportbranschen ska bli ännu mer konkurrenskraftig, säger Marcus Dahlsten.

Inför årets avtalsrörelse krävde ändå Transportarbetareförbundet högre löneökningar än resten av LO. Trots det landade alltså Hamn- och stuveriavtalet och tidigare även Åkeriavtalet på märket. Marcus Dahlsten menar att Transports krav har gjort förhandlingarna lite ovanliga och i delar utmanande.

− Men som alltid i förhandlingar så får vi arbeta utifrån de förutsättningar som finns och göra det bästa av saken. Med det sagt så har det varit konstruktiva och tuffa förhandlingar där det varit ett givande och tagande. Vi har nått en balanserad överenskommelse som landat på märket, säger han.

I de svenska hamnarna finns ytterligare ett fackförbund som organiserar hamnarbetare: Hamnarbetarförbundet. Förbundet har ett så kallat andrahandsavtal till Hamn- och stuveriavtalet. Det avtalet går ut i månadsskiftet och där pågår fortsatt förhandlingar.

Hur går de förhandlingarna?

− Det återstår att se, säger Marcus Dahlsten.

Hamnarbetarförbundet har ställt andra krav än Transport, som bland annat handlar om fler semesterdagar. Hur ser du på de kraven?

− Vi har nu ingått en överenskommelse med Transport och det är den vi förhåller oss till även i förhållande till Hamnarbetarförbundet.