DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Jacob Wallenberg: ”Sverige måste hitta andra lösningar”

Jacob Wallenberg, styrelseordförande för Svenskt Näringsliv, konstaterar att Sverige har tappat fart och behöver hitta andra lösningar, inte minst när det gäller infrastruktur och energiförsörjning. Bild: Simon Rehnström/SvD/TT

I en stor intervju med Dagens Industri konstaterar Svenskt Näringslivs styrelseordförande Jacob Wallenberg att Sverige tappat farten. ”Vi lutar oss mot de tidigare genomförda strukturreformerna. Vi behöver uppdatera dem, vi behöver vässa ytterligare”, säger han till tidningen.

Sverige lever på delvis gamla meriter, förklarar Jacob Wallenberg, en av Sveriges absolut främsta näringslivstoppar och nyligen omvald till styrelseordförande för Svenskt Näringsliv.

I samband med krisen på 1990-talet gjorde Sverige många strukturreformer som ökade produktiviteten inte minst jämfört med Euroområdet och USA. 2010 var Sverige väldigt framgångsrikt, men på senare tid har det gått utför, konstaterar Jacob Wallenberg i intervjun. Produktivitetstillväxten har bromsat in och under ett antal år har Sverige haft en svagare BNP-tillväxt per capita än EU-snittet. I år väntas vi till och med ta jumboplatsen.

Jacob Wallenberg anser att det nu är dags att ändra spår i politiken och rusta Sverige för en ny tid. Två viktiga områden är energiförsörjning och infrastruktur.

– Titta bara på tågdiskussionen, det funkar ju inte. Och varför inte? Jo, för att underhållet har varit eftersatt i 50 år eller mer, säger han till Dagens Industri.

Politikerna hänvisar ofta till bristande resurser, men det finns pengar, om man tänker annorlunda, menar han.

– Jag är helt övertygad om att Sverige måste hitta andra lösningar, där vi tillåter privat kapital att komma in med finansiering. Om du frågar de som sitter på pensionsfonderna, så längtar de efter att få investera i infrastruktur. Långsiktiga, säkra investeringar, som ger en grundläggande avkastning, det är det bästa en pensionsfond egentligen vill ha. Men de får inte, för staten accepterar inte det. Det finns två undantag, Öresundsbron och Arlanda Express, men vi har så mycket större behov än så, säger han till Dagens Industri.

Höghastighetståg till södra Sverige, tåg till Oslo, fyrfilig motorväg mellan Stockholm och Göteborg samt en ringled runt Stockholm, nämns som exempel. Elförsörjningen likaså, där tidigare låsningar börjat luckras upp inom politiken.

Dagens Industri: ”Sverige måste hitta andra lösningar”