Debatt: Små satsningar kan minska risk för trafikinfarktRusta upp järnvägen mellan Göteborg och Oslo. För varje krona som investeras förväntas man få tillbaka det dubbla, skriver företrädare för näringslive...
SAS-vd:ns varning: Sverige en svår marknadKastrup – och inte Arlanda – ska vara fortsatt huvudflygplatsen för SAS. Vd:n Anko van der Werff är kritisk till förutsättningarna för flygindustrin i...
Pionjären: Kärnkraftsmotståndet stoppade utsläppsfri fartygstrafik Jerk Oldenburg, 92 år, arbetade på 60-talet med atomdrivna fraktfartyg som redan på den tiden visade god lönsamhet. I dag, 60 år senare, hade världens...
Näringslivet om infrastrukturen: Här kan vi dela på notanSveriges infrastruktur skriker efter investeringar och näringslivet är redo att hjälpa till. Det är beskedet från Svenskt Näringsliv, som nu listar tr...
Näringslivstoppar oroas över Arlandas tapp Tunga näringslivsnamn som Jacob Wallenberg och Martin Lundstedt är oroliga över att Kastrup drar ifrån Arlanda. Stockholms Handelskammare håller med, ...
Toppekonom: Behövs ett nytt finanspolitiskt ramverk Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, menar att det behövs ett nytt finanspolitiskt ramverk för investeringar till elförsörjning och...
Norskt ja till mineralexploateringStortinget i Oslo har röstat igenom ett omdebatterat förslag om att öppna Norges havsbottnar för mineralexploatering.
SJ köper nya snabbtåg – ska börja rulla 2026SJ har tecknat ett avtal med Europeiska investeringsbanken, EIB, om att köpa 25 nya höghastighetståg. Det statliga tågbolaget ska låna 1,75 miljarder ...
Natochefen: Vi lever i en farligare tidNordens nya roll i Nato är en het fråga när statsministrarna möts i Oslo.
Tålamodet slut – företag tar fram egna planer för snabbtågFöretagens tålamod har tagit slut. Nu lägger Alstom och Skanska fram en egen plan för snabbtåg mellan Stockholm och Oslo, skriver DN.
Ledare: Den som beskattar lax torskar valM och S kan lära mycket av Høyres framgångar. Särskilt S med sin retorik riktad mot storföretag, skriver Mattias Svensson på SvD:s ledarsida.
Så behöver Sverige rusta för nya extremregnI framtiden behöver Sverige kunna hantera fler och intensivare regnoväder.
Ledare: Låt kapitalet hålla takten när järnvägen byggs ut”Vad Jan-Olof Jacke behöver av Svantesson är inte en bulle utan ett bud”, skriver Matilda Molander i en Di-ledare om infrastruktursatsningar.
Kina häver resestopp till Sverige – "Oerhört positivt"Kina häver covidstoppet och ger grönt ljus för gruppresor till ett 80-tal länder, däribland Sverige. Glädjande för turistnäringen, anser statliga Visi...