BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN
Trafikverkets plan: 25 år för att fixa järnvägarna
Trafikverket har presenterat en ”historiskt stor satsning” på svensk infrastruktur. Det menar infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). ”Mycket välkommet”, säger Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv.
Totalt handlar Trafikverkets nationella planförslag för 2026–2037 om 1 171 miljarder kronor.
– Utöver mer pengar på infrastruktur så är regeringen fast besluten att vi behöver få ut mer infrastruktur för pengarna, säger ministern på en pressträff.
Specifika projekt
Ungefär hälften av de nästan 1 200 miljarder kronorna väntas gå till underhåll och andra hälften till utveckling.
I planen har 20 miljarder kronor frigjorts för 27 projekt som enligt Trafikverket har ”större nytta”.
Där listas i fallande prioriteringsordning bulleråtgärder vid Lommabanan Söderåsbanan, en ny isbrytare, förbättrad trafikplats vid Rotebro, en plankorsning i Knivsta och Tomteboda bangård i Stockholm – som de fem främsta.
Åtgärder som utgår
Det framgår även i planen att en del tidigare planerade satsningar utgår, däribland Malmbanan mellan Bode och Gällivare, även sträckan Sundsvall C–Dingersjö (delen Kubikenborg–Dingersjö).
Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana kommenterar:
– Mycket i den här planen handlar om bättre förutsättningar för arbetspendling, ett konkurrenskraftigare näringsliv och ett stärkt totalförsvar.
Tar tid
När det gäller underhållet av landets järnvägar, som kritiserats från flera håll, säger Maiorana att planen är att ”vara ikapp till 2050”.
– Det kommer ta tid, säger han och fortsätter:
– Vägnätets underhåll betas av fram till 2037.
Trafikverkets plan ska fastställas av regeringen under kommande vår.
Svenskt Näringsliv: ”Mycket välkommet”
– Infrastrukturen har under alltför lång tid varit eftersatt av politiken. Att det nu görs stora satsningar för att beta av underhållsskulden på väg och järnväg är därför mycket välkommet. Det är också hög tid att komma igång med offentlig-privat samverkan för att göra projekten billigare, effektivare och mer innovativa, säger Jan-Olof Jacke, vd på Svensk Näringsliv, i en kommentar.
Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen:
– Vi är givetvis glada för vägunderhållssatsningen som gör att Trafikverket kan beta av underhållsskulden. Det är den viktigaste åtgärden, då vägarna är ryggraden i transportsystemet och en förutsättning för alla andra trafikslag. För järnvägen är det satt till 2050, vilket är långt fram i tiden, och det är viktigt att Trafikverket anstränger sig till det yttersta för att använda den senaste tekniken och bedriva underhållsarbetet på järnväg så effektivt som möjligt.