KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Så ska de omvandla aluminiumburken – och ta oss ur skräpkatastrofen

Bild: Mikael Lundblad

Med sin patenterade kapselteknik ska svenska Meadow förvandla aluminiumburken till en helt ny cirkulär förpackningslösning. Nästa år planeras en global lansering på tre kontinenter. ”Vi pratar med de stora aktörerna”, säger vd och grundare Victor Ljungberg.

När Victor Ljungberg, Nick Paget och Peder Stubert träffades på en co-workingplats för sex år sedan, kom de från antingen pågående eller nyligen avslutade resor. Men de hade en gemensam drivkraft.

– Vi började prata och insåg att vi delade samma passion: Att skapa en cirkulär och skalbar förpackningslösning som tar oss ur skräpkatastrofen, säger vd och medgrundare Victor Ljungberg.

Resultatet blev Meadow, en licensbaserad cirkulär förpackningslösning, som riktar sig mot FMCG-marknaden (produkter som säljs snabbt och till relativt låg kostnad).

I stället för att ta fram en helt ny produkt sökte de sig till en redan befintlig infrastruktur som var återvinningsbar, skalbar och igenkännbar. Det naturliga valet föll på aluminiumburken, vars material och förpackning motsvarade kraven.

– Dryckesindustrin har redan kommit långt med aluminiumburken. Den produceras i omkring 400 miljarder enheter om året och är vansinnigt effektiv. Det ingår redan i ett cirkulärt system där majoriteten av materialet är återvunnet aluminium, vilket kräver 95 procent mindre energi att tillverka jämfört med jungfruligt eller primärt aluminium, säger Victor Ljungberg.

Meadow har i stora drag utgått från den traditionella burkens struktur men samtidigt gjort den till något annorlunda. I stället för en dragring används den patenterade tekniken Meadow Kapsul, en kapsel som endast kan öppnas när burken kopplas till en omslutande behållare.

– Inuti själva behållaren har vi utvecklat en teknologi som vi på engelska kallar 'The punch'. Det är en liten komponent som penetrerar och skapar ett hål i burken när den skruvas fast i behållaren, säger Victor Ljungberg.

Bild: Suki Dhanda

Meadow har också lagt stort fokus på användargränssnittet för att göra designen både lättillgänglig och inkluderande för konsumenten, så att burken inte misstas för en dryckesförpackning.

– Med vår differentieringsfaktor möjliggör vi att en konsument med till exempel begränsningar i språk eller synnedsättning eller liknande ska du kunna känna formen och direkt förstå att det här är en kapsel. Tack vare detta behöver vi inte lägga till varningstrianglar eller klistermärken, säger Victor Ljungberg.

Själva burken har en standardiserad form, men den omslutande behållaren kan formas efter varje licenstagares formfaktor och varumärkesprofil. Detta möjliggörs genom Meadows partnerskap med det USA-baserade förpackningsdesignbolaget Stephen Gould.

– Det är viktigt att FMCG-bolag inte behöver göra avkall på sin designfaktor. I slutändan är det den viktigaste kommunikationsytan de har för att sticka ut på hyllan. Målet är att Meadow Kapsul ska kunna användas i alla typer av kategorier. Vår förpackningslösning ska erbjuda en lika bra kundupplevelse med ett återförslutningsbart lock för piller, ett spraymunstycke för städprodukter, en pump för tvål och så vidare. Det finns ingenting som säger att du inte skulle kunna göra exakt så som det ser ut i dag, säger Victor Ljungberg.

Meadow har sedan starten haft en internationell profil. Vd Victor Ljungberg från Sverige, innovationschef Nick Paget från USA och kapitalansvarige Peder Stuberts från Sverige. I dag har bolaget sitt huvudkontor i Stockholm, ett R&D-kontor i London.

– Sverige har länge legat i framkant och har ett stort internationellt erkännande inom hållbar utveckling. Det betyder att det finns ett intresse från marknaden och kapitalet vilket har gjort det mer gynnsamt för oss att sitta här.

Att R&D-verksamheten ligger i London beror dels på att en av grundarna har ett starkt kontaktnät, dels på att många av de stora FMCG-företagen har sin bas i staden, förklarar Victor Ljungberg.

I januari 2025 nådde bolaget ett kommersiellt genombrott genom en allians med amerikanska burktillverkaren Ball som har varit verksamt i 140 år och står för drygt en fjärdedel av den globala produktionen. Genom att dra nytta av bolagets befintliga infrastruktur har Meadow möjlighet att skala upp till snabb global produktion, berättar Victor Ljungberg.

– Tillsammans ska vi ta aluminiumburken till nya industrier för att hjälpa företagen att byta ut förpackningar som inte går att återvinna. Målsättningen är att vi med vår teknologi ska bli ett nytt svenskt globalt förpackningsföretag, säger han.

Nästa år siktar Meadow på att nå ut till FMCG-marknader på tre kontinenter.

– Vår förhoppning är att rulla ut det i USA och Latinamerika där vi ser både hög konsumtion och hög återvinningsgrad av aluminiumburkar. Vi kommer också fortsätta etablera oss i Europa. Vi har ingenting planerat i Sverige ännu, men vi pratar med flera aktörer även där. I dag pratar vi med ungefär 15 av 20 av de stora aktörerna.

Bild: Mikael Lundblad

Efter att ha identifierat tre stora samhällsförändringar, tuffare återvinningsregler, ökade producentansvarsavgifter för företagen och fortsatt ökade hållbarhetskrav hos konsumenterna, ser de stark medvind framöver.

– Regelverket kommer i allt större utsträckning att kräva att förpackningar innehåller en högre andel återvunnet material. I Europa har vi pratat om det länge i form av Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR).

Det sker även stora förändringar i USA, berättar han.

– Även om man kan tro att hållbarhetsambitionen har dämpats i USA, så ser vi att delstaterna själva driver på nya regleringar som tvingar de stora globala företagen att anpassa sig. Vi ser även liknande förändringar i Latinamerika. Framtiden kräver en cirkulär ekonomi och där är aluminiumburken oslagbar, säger Victor Ljungberg.

Samtidigt finns det externa faktorer som också behöver röra på sig. En av de stora utmaningarna i dag är att de globala FMCG-företagen saknar en gemensam riktning i sin omställning mot cirkularitet.

– Just nu märker man att det är spretigt. Om de inom ett år kan nå konsensus kring sin hållbarhetsstrategi kommer vi kunna röra oss mycket snabbare. Det tror jag att alla vill. De vet bara inte hur de ska konkretisera det ännu, säger han.

Även om konsumenterna har större hållbarhetstänk, behövs mer kunskapsspridning om vad som faktiskt är cirkulärt, avslutar han.

– Jag upplever att medvetenheten kring cirkularitet är ganska låg. Det finns fortfarande inte någon riktigt knivskarp definition av vad begreppet innebär. Det är lätt att kalla engångsförpackningar för klimatsmarta trots att de inte är cirkulära. Jag har inget emot engångsförpackningar, men enligt mig borde cirkulärt vara ett binärt uttryck. Antingen går det att återvinna, eller så gör det inte det.