DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET

Ny guide ska hjälpa kommuner att vässa servicen: ”Avgörande”

Daniel Andersson är projektledare för lokalt företagsklimat på Svenskt Näringsliv. Bild: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB/ Mostphotos

Fem år efter den förra guiden om serviceinriktad myndighetsutövning släpps idag en ny. I den nya guiden kan man bland annat läsa om hur Torsby fått landets bästa NKI-betyg, hur skånska kommuner samverkar för att fortbilda medarbetare och hur Skatteverket blev världens populäraste skattemyndighet.

– Tillstånd och tillsyn är de absolut vanligaste skälen till att ett företag har kontakt med kommunen. Att myndighetsutövningen är serviceinriktad är därför en avgörande del av företagsklimatet. Det handlar framför allt om att minska krånglet och göra det lätt att göra rätt, säger Daniel Andersson, projektledare inom lokalt företagsklimat och författare till guiden.

Anledning till att företag har kontakt med kommunen.

Den nya guiden är betydligt mer omfattande för att kunna ge mer tips och lyfta fram fler framgångsexempel. Men framför allt har den ett nytt fokus.

– En kommun måste arbeta med att skapa en servicekultur i organisationen. Sedan måste varje enhet ha rutiner för att genom diskussioner och övningar hålla det vid liv. En serviceinriktad myndighetsutövning är inte bara tjänster och policyer – det är framför allt någonting som sitter i väggarna, säger Daniel Andersson.

Läs guiden här.