DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Besöksnäringen: Priserna till konsument måste höjas

Visitas vd Jonas Siljhammar. Bild: Jessica Gow/TT

Nu flaggar resebolag, hotell, krog och turistattraktioner för kraftigt höjda priser men det kanske inte räcker för branschen, skriver DN.

Coronapandemin överskuggade det mesta i Sverige i två år för att efter Rysslands invasion av Ukraina hamnat i krigets skugga. Besöksnäringens anställda och företagare har inte glömt branschens utsatthet.

– Det känns apart, småttigt liksom, att ta upp krigets och råvaruprisernas ekonomiska följder för svenska bolag medan miljontals ukrainare kämpar för sina liv timme för timme. Men de rekordhöga priserna på el, uppvärmning, bensin, diesel och livsmedel ökar företagens kostnader dramatiskt och därmed deras förutsättningar för fortsatt verksamhet, säger Visitas vd Jonas Siljhammar, till DN.

Han menar att det helt klart att branschen kommer att tvingas höja priserna gentemot konsumenterna för att klara den nya krisen.

Risk för prischock på semestern