DEBATTEN OM BROMMA FLYGPLATS

Brommautredning risas från start

Trafikverkets ordförande Magnus Persson ska utreda vad som behövs på Arlanda (bilden) för att trafiken på Bromma ska kunna flytta dit. Arkivbild. Foto av Fredrik Sandberg/TT

Ekonomi (TT)

Frågan om Arlanda måste byggas ut kan bli den hetaste frågan när avvecklingen av Bromma flygplats ska utredas.

Moderaterna risar dock regeringens upplägg för utredningen redan före start.

Det är Trafikverkets ordförande Magnus Persson som ska snabbutreda en förtida avveckling av Bromma och flytt till Arlanda.

En av hans viktigare uppgifter blir att säkra att det finns kapacitet på Arlanda att ta emot den trafik som flyttas från Bromma.

– Det är en grannlaga uppgift att säkerställa att samhällsviktigt flyg och inte minst inrikesflyget ska få plats, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om uppgiften.

Uppdraget till Magnus Persson följer på presskonferensen i förra veckan, där Eneroth och klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) gjorde klart att regeringen vill lägga ned Bromma flygplats och flytta trafiken och verksamheten till Arlanda.

Det skulle kunna innebära en avveckling före 2038, det år som det nuvarande avtalet för Bromma mellan Stockholms stad och statliga Swedavia gäller.

M: Oseriöst

Moderaternas trafikpolitiska talesperson, Maria Stockhaus, vill inte se någon avveckling i förtid. Hon betecknar uppdraget till utredaren Persson som oseriöst.

– Det talas om hur Bromma ska avvecklas, inte om. Och man använder värderingsord som nödvändig och tillräcklig om vad som krävs för kapacitet på Arlanda, säger Maria Stockhaus.

– Frågar man Miljöpartiet anser de väl att det inte behövs någon mer kapacitet överhuvudtaget.

Hon befarar att ordvalen kan leda till att sådant som ambulansflyg och annat samhällsflyg flyttas till Skavsta och Västerås och att det inte blir någon tillbyggnad av Arlanda.

Magnus Persson ska för sina förslag utgå från och redovisa befintliga "översiktliga bedömningar" av flygets utveckling på kort och längre sikt. Maria Stockhaus anser att det inte duger att stödja sig på översiktliga bedömningar, grundligare analyser måste till och de tar längre tid än över sommaren.

– Vi är mitt i en kris och vet inte hur utvecklingen ser ut, säger hon.

Klarlägga

Tomas Eneroth säger att det är viktigt att göra klart vilka juridiska och ekonomiska åtaganden som finns, för statliga flygplatsbolaget Swedavias del och statens del, inte minst gentemot de privata aktörer som nu finns på Bromma. Det är inte så enkelt att bara besluta om avveckling.

TT: Är det uteslutet med en utbyggnad av Arlanda?

– Det är svårbedömt.

Eneroth pekar bland annat på Swedavias rapport där bedömningen görs att det i alla fall inte behövs en fjärde bana "de närmsta åren" om trafiken på Bromma flyttas dit. Ända sedan Socialdemokraterna och Miljöpartiet började regera ihop 2014 har de varit oense om Bromma och Arlandas utveckling. Striden är inte slut, men får vila tills dess att utredningen är klar.

– En utmaning vid Arlanda nu är ju att ha ett underlag för att locka internationella direktlinjer. Det är klart att ett bredare marknadsunderlag och fler transferpassagerare ökar ju förutsättningarna. Det är ingångar utredaren får ta med sig, säger infrastrukturministern.

Lars Larsson/TT

Fakta

21 april: Regeringen meddelade att den vill avveckla Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda

27 april: En utredning tillsätts med Trafikverkets ordförande Magnus Persson vid spakarna. Han ska, bland många andra frågor, gå igenom hur kapaciteten på Arlanda kan säkras för att klara trafiken från Bromma.

Förutom inrikeslinjer handlar det om ambulansflyg, bland annat.

Tillgången på slottider, det vill säga avgångs- och landningstider på mornar och kvällar, kan bli ett problem för inrikesflyget.

Kommunikationer till och från Arlanda behöver förstärkas.

31 augusti: Utredningen ska vara klar.

Hösten 2021: Regeringen tar ställning till utredningen och om det är möjligt att ta bort Bromma från basutbudet av flygplatser.

Efter ett sådant beslut har Swedavia 36 månaders uppsägningstid gentemot Stockholms stad för avtalet om Bromma.

Källa: Regeringskansliet