FLYGBRANSCHENS FRAMTID

Så allvarlig är SAS-krisen – ”Djupt oansvarigt”

SAS vd Anko van der Werff och Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. Bild: Chris Anderson/TT, Sören Andersson

SAS ska rekonstrueras. Bolagets ledning har meddelat den ska ansöka om konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande. Strejken kommer därmed i ett allvarligt läge när bolaget blöder, enligt Transportföretagens vd Marcus Dahlsten. ”Det är självklart en tidpunkt som är väl vald av piloterna”, säger han till TN.

– Styrelsen måste skydda bolaget, säger SAS vd Anko van der Werff om beslutet att ansöka om konkursskydd.

Enligt bolaget görs ansökan för att SAS Forward, den sedan tidigare etablerade räddningsplanen, ska kunna genomföras och även för att möjliggöra en modernisering av flottan och ge en kapitalinjektion i det krisande flygbolaget.

Processen förväntas ta mellan nio och tolv månader, uppger bolagets vd Anko van der Werff på en pressträff. Beslutet fattades under tisdagsmorgonen.

– Vi har tittat på olika lösningar, men är överens om att Chapter 11 är bästa sättet att nå våra mål, säger SAS styrelseordförande Carsten Dilling.

Kostar många miljoner per dag

Marcus Dahlsten är vd på arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, där Svenska Flygbranschen ingår. Han menar att piloternas beslut att gå ut i strejk just nu är ”djupt oansvarigt”.

– Det är otroligt allvarligt för ett redan pressat bolag. Att stå stilla kostar många miljoner per dag för bolaget när de egentligen skulle behöva kapitaltillskott och skära kostnader.

”Min bild är att det har odlats fram en kultur där konflikt är ett återkommande verktyg eller medel för piloterna att få det som de vill ha.”

Han konstaterar att ett av de stora värdena med att ha SAS som bolag är att de opererar ur ett skandinaviskt perspektiv och flyger på tider och från platser som passar den skandinaviska marknaden.

– De anpassar sig efter när det är vettigt för svenskar att åka till Berlin eller New York. Om det i stället skulle komma in en annan operatör, så skulle det bolaget anpassa sig efter förhållandena i sitt land. Lufthansa flyger ju efter vad som är bäst för dem som åker från Tyskland till Sverige. På det sättet har SAS ett stort värde för det svenska näringslivet, säger han.

Tuff dialog

Marcus Dahlsten har följt förhandlingarna mellan SAS och pilotfacket på nära håll i nio månader. Han konstaterar att det har varit en tuff dialog mellan parterna.

– Det säger sig självt i och med att vi har hamnat i en konflikt. Från tid till annan har det varit väldigt ansträngt mellan parterna. De har suttit förhandlingar väldigt länge, säger han.

Det är inte bara tre år sedan SAS-piloterna strejkade senast. Det är i övrigt inte särskilt ofta som det sker strejker på svensk arbetsmarknad rent generellt. Varför blir det så komplicerat med just SAS-piloterna?

– Mycket beror på att det är ett avtal direkt mellan företaget och facket. Det finns inget riksavtal som bär trycket, säger Marcus Dahlsten och fortsätter.

– Men min bild är också att det har odlats fram en kultur där konflikt är ett återkommande verktyg eller medel för piloterna att få det som de vill ha. Det är inte det normala på svensk arbetsmarknad, där man möjligtvis får ett varsel, men löser problemen innan det bryter ut en strejk. Men piloterna verkar i en annorlunda kontext och varför det är så, det vet jag inte.

”Otroligt olycklig tajming”

Under pandemin var flygbranschen hårt drabbad. När det inte finns några resenärer, så finns det heller inga intäkter. Nu är branschen på väg att återhämta sig. Att det då bryter ut en strejk är extra allvarligt, menar Marcus Dahlsten.

– Det är självklart en tidpunkt som är väl vald av piloterna. De förstår att det är högsäsong och att bolaget behöver inflödet av pengarna. Det är en otroligt olycklig tajming, inte bara för SAS, utan för hela flygbranschen i Sverige, säger han.

– Pressen ökar på bolaget när det redan blöder.

Han får medhåll av Anko van der Werff.

– En strejk är det sista vi behöver just nu. Därför uppmanar vi SAS-piloterna att avsluta strejken och engagera sig konstruktivt som en del av processen, säger han till SVT.

Vad gör det med bilden av den svenska resemarknaden när det ständigt bryter ut strejk på SAS?

– Det klart att det är skitdåligt. Det är något som pilotföreningen borde fundera över – hur ofta kan de använda det yttersta vapnet på arbetsmarknaden utan att det drabbar deras arbetsgivare och därmed i förlängningen även dem själva på ett väldigt olyckligt sätt, säger Marcus Dahlsten och fortsätter:

– Jag tycker att de är ovarsamma och oansvariga i att de hela tiden griper till strejkvapnet. Jag tror att det här går att lösa under ordnade former. När konflikter bryter ut så går man in i ett okontrollerbart skede.

"Stödjer beslutet"

Enligt Åke Leijon, ordförande för kabinfacket SSCA på SAS, kom beskedet om rekonstruktionen som en överraskning.

– Men vi har ju förstått att bolaget inte mår så bra just nu och inte gjort det på länge. Jag tror att alla anställda är väldigt oroliga. Man är väl orolig för sitt jobb, vad som kommer att hända och hur anställningsförhållandena kommer att se ut i framtiden, säger han till TT.

Marcus Dahlsten konstaterar att en strejk skulle kunna innebära att bolaget försätts i konkurs, och att SAS-piloterna i förlängningen kan stå utan jobb.

Wallenberg Investments, som äger 3,4 procent av SAS, stöttar beslutet att ansöka om konkursskydd.

"Som ägare utgår vi alltid ifrån vad vi tror är långsiktigt bäst för bolaget och stödjer mot denna bakgrund fullt ut styrelsen och ledningens beslut att inleda en kontrollerad rekonstruktion som möjliggör för bolaget att under tiden fortsätta verksamheten och betjäna sina kunder, samtidigt som förhandlingar kan ske med bolagets intressenter för att nå en kostnadsnivå och skuldsättning som möjliggör ett konkurrenskraftigt SAS i framtiden", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Om du hade pilotföreningen här, vad skulle du säga till dem då?

– Lös det, säger Marcus Dahlsten.