BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Larmet: Trafikverkets plan ett hot mot hela västkusten – ”Väldigt tragiskt”

Till vänster: Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana. Till höger: Johan Trouvé, Anna Jähnke (M), Christian Orsing (M) och Carl-William Palmqvist. Bild: Jonas Ekströmer / TT, Pressbild, Therese Kjellsson, Rickard Johnsson/Studio-e.se, Pressbild/Lunds universitet

Beslutet att bygga dubbelspår mellan Malmö och Göteborg togs för över 30 år sedan men när det nu endast återstår fyra kilometer vill Trafikverket göra ”ett omtag”. Beskedet chockar både politiker och företrädare för näringslivet. ”Det här är helt enkelt inte bra nog”, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren, till TN.

När Trafikverket under tisdagen presenterade sitt förslag på hur regeringen bör spendera de 1171 miljarder kronor som avsatts för infrastruktursatsningar under de kommande tolv åren, låt fokus till stor del på underhåll. Tack vare satsningarna räknar myndigheten med att om 25 år ha kommit i kapp med hela det eftersatta underhållet på järnvägen.

Men trots att de 1171 miljarderna beskrivs som en rekordstor summa i sammanhanget har en del planerade infrastrukturprojekt fått stryka på foten. Ett sådant är det planerade dubbelspåret mellan Maria Station och Helsingborg C.

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) under en pressträff där Trafikverket presenterar ett förslag till nationell transportinfrastrukturplan för perioden 2026–2037 för regeringen. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Sträckan på drygt fyra kilometer är den enda som fortfarande är enkelspårig mellan Malmö och Göteborg. Beslutet om att anlägga dubbelspår mellan Sveriges andra och tredje största stad togs redan 1992, och därför var förhoppningarna stora om att den sista kvarvarande flaskhalsen på Västkustbanan nu till sist skulle försvinna.

”Väldigt olyckligt”

Men i Trafikverkets nya plan finns projektet inte med. I stället vill myndigheten göra ”ett omtag” kring den aktuella sträckan.

– Det är väldigt tragiskt. Den här sträckan är extremt viktig av två anledningar. Den ena är att det är den sista felande länken som återstår för att hela västkustbanan ska bli tvåspårig. Den andra är att när Fehmarn Bält-förbindelsen blir klar kommer trafiken genom Sverige att öka och då har vi en stor brist i att järnvägen inte klarar av den ökade kapaciteten. Det här beskedet är väldigt olyckligt, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren, till TN.

Angående Trafikverkets plan i stort tycker Johan Trouvé att det är bra att det skjuts till mer pengar till underhåll. Men han ställer sig samtidigt kritisk till vad han ser som en brist på nyinvesteringar.

– Det har blivit ett mantra från regeringen att det ska satsas på underhållet, men Sverige är i en situation där tågresandet ökar och vi kommer att behöva frakta mer gods på järnväg samtidigt som pendlingen ökar och då måste vi samtidigt klara av att bygga nytt. Det är alldeles för långa ledtider och medan vi väntar blir det bara ännu dyrare. Det här är helt enkelt inte bra nog.

”Det kommer att vara svindyrt men man måste bara göra det.”

Anledningen till att Trafikverket vill göra ett omtag uppges vara just att satsningen har blivit dyrare än planerat. År 2017 uppskattades en utbyggnad kosta cirka 4,7 miljarder kronor men nu har den siffran stigit till 10,1 miljarder kronor, enligt Trafikverkets beräkningar.

Men eftersom sträckan påverkar effekten på hela Västkusten hade det varit klokare att gå vidare med planerna. Det menar Carl-William Palmqvist, lektor i järnvägsteknik vid Lunds universitet.

– Jag förstår logiken men det är också extremt svårt att se någon annan lösning. Det kommer att vara svindyrt men man måste bara göra det. Nu puttar man bara problemet fram ett par år i tiden, säger han till TT.

”Besviken och rent ut sagt förbannad”

Från politiskt håll har kritiken inte heller låtit vänta på sig. Anna Jähnke (M), ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne, säger till DN att hon tycker att beslutet är ”helt orimligt”.

– Jag är besviken och rent ut sagt förbannad, både som helsingborgare och som ordförande i regionala utvecklingsnämnden. Dubbelspår mellan Helsingborg och Maria är viktigt för såväl helsingborgare som pendlar till jobb och utbildning som för näringslivet, inte bara i Helsingborg utan för hela Västsverige, säger hon till tidningen.

Hennes partikollega i Helsingborg, kommunstyrelsens ordförande Christian Orsing (M), trycker också på att sträckan är viktig för hela Västsverige. I en intervju med Helsingborgs Dagblad liknar han Trafikverkets resonemang vid ”ett självskadebeteende”.

”Anmärkningsvärt”

Enligt Christian Orsing ska västkustbanan egentligen ses som hela sträckan från Hamburg i Tyskland till Oslo. De fyra kilometrarna med enkelspår innebär att sträckan bara kan hantera tio tåg i timmen mot 30 möjliga, säger han till HD. Till saken hör också att det har lagts stora summor på resten av järnvägen längs västkusten, inte minst på att färdigställa tunneln genom Hallandsåsen. En tunnel som alltså fortfarande inte kan användas fullt ut.

– Det här kommer att slå på Göteborg, Oslo, det västsvenska näringslivet. Det är anmärkningsvärt, säger han till tidningen.

Trafikverket: Inte längre den bästa lösningen

Men Anna Wildt-Persson, regional direktör på Trafikverket, säger till TN att ”omtaget” egentligen redan är påbörjat. Det tidigare planen bedöms av olika anledningar inte längre vara den bästa lösningen för det aktuella området och därför har Trafikverket i samarbete med bland andra Helsingborgs stad dragit igång en så kallad lokaliseringsutredning för att ta reda på vilken som är den bästa vägen framåt.

”Vi har ett tydligt uppdrag att titta på samhällsnyttan och säkerställa att vi har en god kostnadskontroll i varje enskilt projekt”, säger Anna Wildt-Persson, regiondirektör på Trafikverket. Bild: Pressbild

– När vi uppdaterade kostnadskalkylen såg att vi att den tidigare planen skulle bli mer än dubbelt så dyr att genomföra som det var tänkt från början. Det här är ett svårt projekt, med en sträcka som till viss del går igenom centrala Helsingborg, och därför behöver vi titta bredare på olika lösningar för att vara säkra på att vi väljer den bästa.

– Jag tycker också att det är viktigt att framhålla att de satsningar som har gjorts på Västkustbanan tidigare i sig gett mycket ny kapacitet.

Men 10,1 av totalt 1171 miljarder låter ändå inte så mycket?

– Nej, men det är väldigt stora anspråk i hela landet och vi har ett tydligt uppdrag att titta på samhällsnyttan och säkerställa att vi har en god kostnadskontroll i varje enskilt projekt. Då är det inte rimligt att lägga en sådan summa på en lösning som vi inte längre tror är den bästa.

”Det är väldigt stora anspråk i hela landet.”

Anna Wildt-Persson räknar med att den nya lokaliseringsutredningen ska vara klar senast om fyra år, vilket är när nästa infrastrukturplan ska tas fram. Om sträckan mellan Maria och Helsingborg kommer med i den planen återstår dock att se.

Det är regeringen som i slutändan bestämmer hur pengarna på infrastruktur ska fördelas. Den 30 december är sista datumet att lämna in synpunkter på Trafikverkets förslag.