DET SVENSKA SKATTETRYCKET

Debatt: Magstarkt uttalande om 3:12

Maria Mattsson Mähl är delägare och vd för utbildningsföretaget AlphaCE i Uppsala Bild: Henrik Montgomery/TT

Tre företagare vänder sig mot statsminister Magdalena Anderssons syn att vinst är det samma som lön. ”Den eventuella vinsten är en avkastning på den höga riskpremie Sveriges företagare tar, snarare än ett uttag av lön”, skriver de på DI debatt.

Magdalena Andersson har under valrörelsen presenterat både vaga och konkreta planer på att höja skatter. Bland annat vill hon skärpa reglerna för den så kallade Entreprenörsskatten, det vill säga 3:12-reglerna, ett komplicerade regelverket där inkomster från bolaget delvis kan beskattas som utdelning snarare än som lön (som beskattas hårdare).

Anna-Lena Isaksson, grundare och vd för Qnister, Maria Mattsson Mähl, grundare och vd för AlphaCE (som även sitter i Liberalernas partistyrelse) och Ulrika Valassi, egenföretagare och styrelseledamot inom bank och finans, skriver att Magdalena Anderssons påståenden att vinst är det samma som lön är magstarka.

”När företaget går bra prioriterar vi oftast avsättningar i periodiseringsfonder. Det är en duktig företagares sätt att säkerställa att företaget har tillgångar för dystrare tider”, skriver de på DI debatt.

”Vi entreprenörer lever vår dröm dygnets alla timmar. Låt oss fortsätta göra det och bidra till välfärden. Vi entreprenörer gillar utmaningar, men att ytterligare öka skattetrycket är fel väg för att säkerställa framtiden. Fler jobb däremot, det är vägen framåt”, lägger de till.

DI: ”Det är ett magstarkt uttalande av en person som styrt Sveriges finanser i åtta år”