FRAMTIDENS TRANSPORTER

Målet: Vind ska driva framtidens lastfartyg

Är det så här det ska se ut på världshaven i framtiden? Bilden är en illustration framtagen av företaget Oceanbird som planerar tillverkning av så kallade vingsegel. Bild: Oceanbird

Transport (TT)

Segel som liknar flygplansvingar ska hjälpa den tunga fartygstrafiken att pressa ner koldioxidutsläppen. Om visionen går i uppfyllelse blir det inte sig likt på världshaven.

I höst monteras ett första så kallat vingsegel i full skala ihop i en torrdocka i Landskrona.

Vart och ett av dessa hårda segel, tillverkade av glasfiber och stål, kommer att väga 150 ton. De blir 40 meter höga, 14 meter breda och kan liknas vid lodrätt stående flygplansvingar.

Det handlar om att skapa lyftkraft, förklarar Niclas Dahl, vd för företaget Oceanbird.

– Vingseglen justeras hela tiden utifrån var vinden kommer och de är helt automatiska, så att man får rätt vinkel och så mycket kraft som möjligt genereras framåt. Det gör dem mer effektiva än vanliga segel.

Ingen kryssning

Den här tekniska lösningen gör att fartygen inte behöver kryssa i motvind som vanliga segelbåtar.

– Med de här kan vi segla väldigt, väldigt nära rak motvind, säger Niclas Dahl.

Visionen är att tekniken ska göra det möjligt att sänka koldioxidutsläppen från oljeslukande rorofartyg, containerfartyg och tankers med 90 procent, om de utrustas med maximalt antal vingsegel och hastigheten dessutom anpassas.

Men ett alternativ är att bara montera ett eller två vingsegel per fartyg för att använda dem som komplement till bränsledrift.

Oceanbird, som ägs av Alfa Laval och rederiet Wallenius, börjar alltså snart med konstruktionen av ett första vingsegel på land. I maj nästa år kommer sedan ett befintligt rorofartyg att utrustas med ett vingsegel och 2027 ska ett nybyggt fartyg med sex vingsegel stå klart.

– Syftet är att vi ska göra vingsegel både för existerande båtar och för nybyggnationer.

"Måste göra något"

Med rådande oljepris kan investeringskostnaden för ett vingsegel tjänas in på sju–åtta år eftersom bränsleförbrukningen pressas ner, enligt Niclas Dahl. Lagkraven ökar också på rederierna att sänka koldioxidutsläppen, exempelvis diskuteras en eventuell koldioxidskatt inom EU, konstaterar han.

– Nu kommer nya lagkrav på den marina delen, där du måste göra något. Många redare säger att ”vi vill fortsätta som vi alltid har gjort”, men det är inte ett alternativ.

Cecilia Klintö/TT

Niclas Dahl, vd för Oceanbird. Bild: Oceanbird

Fakta

Flera företag testar olika metoder att driva lastfartyg med vindens hjälp.

Däcktillverkaren Michelin inledde i oktober förra året monteringen av ett uppblåsbart segel på ett containerfartyg. Enligt företaget kan denna typ av vingsegel ge en bränslebesparing på 20 procent.

Kinesiska Dalian Shipbuilding Industry utrustade förra året oljetankern New Aden med fyra vingsegel, som ska sänka bränsleförbrukningen med 9,8 procent.

I Sverige har vingsegel utformats i ett forskningsprojekt där bland andra KTH och Wallenius ingått. 2021 startades bolaget Oceanbird, som ägs av Alfa Laval och Wallenius, som tar forskningsresultaten vidare.

Under hösten sätts ett första vingsegel ihop på land i Landskrona.

Nästa år kommer ett vingsegel att installeras ombord på Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna i samband med ett planerat varvsbesök.

Med stöd av EU-fonden Horizon utvecklas och konstruerar Oceanbird tillsammans med projektpartners ett vinddrivet rorofartyg som ska få namnet Orcelle Wind. Detta ska utrustas med sex vingsegel och planeras vara klart 2027.

Källor: Ny Teknik och theoceanbird.com