RÄNTAN OCH INFLATIONEN

Konkurrenterna tar Lidl:s utspel med ro

Bild: Christine Olsson/TT

Lidl har i ett utspel meddelat att de tänker frysa priset på ett hundratal produkter. Konkurrenterna tar det hela med ro. ”Vi har 10 000-tals artiklar i sortimentet. Vi och våra kedjor jobbar med att pressa priset så mycket som möjligt”, säger Axfoods presschef Magnus Törnblom till Aftonbladet.

En av världens största dagligvarukedjor Lidl, med över 300 000 anställda men som har en mindre marknadsandel i Sverige, gick nyligen ut med ett utspel där de väljer att frysa priserna på ett 100-tal produkter i sina svenska butiker. Priserna ska gälla i åtminstone ett par månader.

Utspelet har fått stor spridning i media och bland politiker. Inte minst Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar samt moderate finansminister Elisabeth gick ut på Twitter och hyllade dagligvarugiganten.

”Lidl gör själva det som Svantesson inte klarade av att få till stånd med dom tre matjättarna”, skrev Nooshi Dadgostar på Twitter.

”Mycket bra att Lidl går före med att sänka och frysa sina priser på över hundra varor. Jag hoppas att de stora matjättarna följer deras exempel och på så sätt underlättar vardagen för alla de hushåll som nu kämpar med höga priser”, skrev finansministern.

Lidls konkurrenter har däremot tagit utspelet med ro.

– Vi har 10 000-tals artiklar i sortimentet. Vi och våra kedjor jobbar med att pressa priset så mycket som möjligt, säger Axfoods presschef Magnus Törnblom till Aftonbladet.

Även Ica Sverige resonerar liknande:

– Det här visar hur hård konkurrens det är nu. Alla aktörer gör allt för att vinna kunderna. Vi har redan gjort breda prissatsningar på vardagsmaten. Det fortsätter vi med, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige till tidningen.

Aftonbladet: ”Så gör matjättarna efter Lidls prissänkning”