KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Trafikfråga stoppar nya kalktäkten på Gotland – nu rusar utsläppen

Bild: Henrik Holmberg/TT Fredrik Sandberg / TT Mostphotos

SMA Minerals tillstånd för att utöka kalkbrytning på Gotland stoppas. Nu tvingas företaget importera från länder långt bort, vilket ökar utsläppen rejält, varnar vd:n Svante Fielding. ”Vår frakt av kalk motsvarar 9 000 varv runt jorden med bil”, säger han till TN.

Tidigare i januari meddelade Mark- och miljööverdomstolen att SMA Minerals ansökan om utökad kalkbrytning i Klinte på Gotland nekas.

Bolaget har sedan tidigare två mindre kalkbrott i Klinte. Planen var att öka brytningen från 95 000 ton om året till 900 000 ton. I första instansen godkändes SMA Minerals ansökan om att öka sin brytning med förbehållet att bolaget hittar en säker lösning på trafiksituationen.

Fram till 2015 hade SMA Mineral tillstånd att bryta kalk på ett annat område på Gotland. Men 2015 blev det området klassat som ett Natura 2000-område och bolaget kunde inte fortsätta sin brytning där.

– Då fick vi hitta ett nytt område där det är lämpligt att bryta kalk, då hittade vi Klinte. Men vi har inte tillstånd för den volym vi behöver, berättar Svante Fielding, vd och Koncernchef på SMA Mineral.

Svante Fielding, vd och Koncernchef på SMA Mineral. Bild: Privat

Mark- och miljööverdomstolen motiverar avslaget med att trafikfrågan inte är utredd. Utökad verksamhet hade inneburit mer trafik på en liten väg i Klintehamn.

– Anledningen till att trafikfrågan inte är färdigutredd är att det tog Trafikverket 1,5 år från den förra domen att börja titta på frågan. Det är väldigt långsamma kvarnar som ska mala.

Svante Fielding menar att det finns en missuppfattning om att beslutet skulle gynna klimatet.

– Vår motståndarsida säger att det är miljömässigt bättre om vi inte får bryta, men det är egentligen tvärtom. Vi har som samhälle ett stort behov av kalk, det behovet kvarstår. Kan vi inte bryta kalk här så får vi importera istället.

Sedan 2015 då SMA Mineral inte längre fick bryta kalk på det tidigare området på norra Gotland har de importerat kalk från bland annat Frankrike och Kanada istället. Frakten till Sverige har genererat stora utsläpp.

– Vi har släppt ut i storleksordningen 35 000 ton koldioxid mer än om vi brutit på norra Gotland sedan 2015. För att sätta det i perspektiv kan man säga att en vanlig bil släpper ut ett kilo koldioxid per mil, så vår frakt av kalk motsvarar 9 000 varv runt jorden med bil.

Sedan sommaren då Cementas tillstånd att bryta kalk avslogs har behovet av kalk uppmärksammats. Men kalk är en viktig komponent i mycket mer än cement.

– Försök bara att leva en dag utan kalk. Vatten och avlopp renas med kalk. Det behövs kalk för att ta fram metall, glas, papper, keramik och plast. Kött, mjölk och ägg har foderkalk i sig. Avgaserna från fjärrvärme renas med kalk. Utan kalk blir man hungrig, törstig och kall.

Kalk är även en viktig komponent i framställningen av stål.

– Sverige satsar mycket på grön stålframställning nu, det är inte möjligt utan kalk. Vid framställning av ett ton stål så går det åt 100 - 200 kilo kalksten. Så dessa gröna satsningar är helt beroende av att kalk bryts någonstans i världen. Och det bästa för klimatet måste ändå vara att vi kan bryta i Sverige och minska frakten.

Svante Fielding anser att beslutet gynnar en väldigt liten del av befolkningen.

– Man kom fram till att om två lastbilar och en cyklist möts här så går det inte. Det som händer nu är att de som bor längs vägen mellan vårt kalkbrott och hamnen får mindre trafik, men alla andra får det sämre i och med högre utsläpp på grund av längre frakter.

Företaget har bland annat tagit på sig att bredda vägen genom att köpa en fastighet som ligger längs med vägen.

– Vi har jobbat med det här tillståndet i fem år och satsat otroligt mycket arbetstid och pengar. Vi har tagit in experter inom miljö, fåglar, vatten, fornlämningar, buller, vibrationer och så vidare. De har jobbat för oss i flera år för att ta fram ett gediget underlag. Men de delarna kommenteras inte i domen, det är bara trafikfrågan som tas upp.

Planen är att fortsätta jobba med trafikfrågan för att få ett godkännande. Men Svante Fielding är orolig över att processen ska bli ännu mer långdragen.

– Att vi bara fick svar angående trafikfrågan sätter oss i ett svårt läge. När den frågan väl är löst kanske något annat dyker upp. Det är inte rimligt att bara behandla en fråga i taget.

Men planen är än så länge att fortsätta satsa på att bedriva verksamheten på Gotland. Svante Fielding anser att Sverige måste ändra sitt tankesätt när det kommer till miljön och se mer till helheten.

– Vi får jobba vidare med Trafikverket och börja om processen för en ny dom. Vi vill såklart inte påverka naturen alls, men lite påverkan kommer alltid att ske. När man väger en extremt stor samhällsnytta mot några enskilda individer, då blir det en jätteobalans. Att importera allt vi behöver istället för att bryta råvaran här flyttar bara miljöpåverkan någon annanstans och ökar den totala belastningen på klimatet.