KLIMATOMSTÄLLNINGEN

SD pressar på om sänkt reduktionsplikt

Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt säger att SD skulle betrakta det som ett brott mot Tidövavtalet med regeringen om reduktionsplikten bara halveras. Noll är SD:s mål. Arkivbild Bild: Claudio Bresciani/TT

Ekonomi (TT)

En halvering av reduktionsplikten för inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel räcker inte, enligt Sverigedemokraterna.

– Det ser jag som ett avsteg från Tidöavtalet, säger Oscar Sjöstedt, SD:s ekonomisk-politiske talesperson till TT.

Regeringen och SD förhandlar för närvarande om vad reduktionsplikten ska ligga på från 2024. Vad nivån hamnar har betydelse för priserna för bensin och diesel vid pump.

I år är plikten pausad och ligger kvar på samma nivå som 2022, vilket är 30,5 procent för diesel och 7,5 procent för bensin. Procenten anger nivån för hur mycket utsläppen ska minska från drivmedlet.

TT: Vad är en acceptabel nivå på reduktionsplikten för SD?

– Egentligen är det faktiskt noll för det finns ingen etablerad miniminivå. Det vi har förhandlat om är att reduktionsplikten ska ligga på EU:s miniminivå och eftersom det inte finns någon så tolkar det vi som noll och anser att vi objektivt sett har rätt om det, säger Sjöstedt.

I Tidöavtalet sägs inget specifikt om reduktionsplikten, bara att partierna ska ta fram förslag för lägre drivmedelspriser. I statsministerns regeringsförklaring sades dock:

" Reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå den 1 januari 2024, och gäller under mandatperioden."

För närvarande pågår dock förhandlingar i EU som kan leda till en miniminivå för reduktionsplikten och bedömningar har gjorts om att det kanske kan innebära någonstans kring eller lite mer än en halvering i förhållande till de svenska nivåerna. Om det skulle gälla diesel då 15 procent istället för dagens 30,5.

Liberalerna står längst ifrån SD i frågan om nivå på reduktionsplikten. L-ledaren Johan Pehrson har gjort klart att noll (0) inte är tänkbart för hans parti.

Lars Larsson/TT