REFORMERINGEN AV ARBETSFÖRMEDLINGEN

Iranske Fabian fick jobb – då satte Arbetsförmedlingen stopp

Fabian Jouzdani och Sofie Brusell.

Produktionsbolaget Gabardin ville anställa nystartsjobbaren Fabian Jouzdani men Arbetsförmedlingens byråkrati gjorde rekryteringen till en pina. ”Handläggningen var under all kritik”, säger Gabardins vd Sofie Brusell, till TN.

För en kort tid sedan publicerade Sofie Brusell ett inlägg på Linkedin som fått en enorm uppmärksamhet med närmare 13 000 reaktioner och 500 kommentarer.

– Det har kommit galet mycket reaktioner och det hade jag inte räknat med. Samtidigt är det väldigt sorgligt för utan den höga igenkänningen hade reaktionerna inte kommit. Det är ett kvitto på att det tyvärr är långt ifrån bara vi som upplevt det här, säger Sofie Brusell.

”Utmaning hitta folk med rätt kompetens”

Hon är vd för Gabardin, ett produktionsbolag inom film, animation och live-produktion som startade för två år sedan och som nu har 22 anställda. I inlägget beskriver Sofie hur företaget annonserade utanför Arbetsförmedlingen efter en medarbetare som var mångsidig inom film. Det kom in runt 100 ansökningar, de tio bästa plockades ut för extra granskning och några kallades till intervju.

– Vår utmaning är att hitta folk med rätt kompetens. Som ett litet nystartat bolag behöver vi folk som kan allt inom film. Vi behöver alltså multitalanger vilket gör det ännu svårare att hitta rätt kompetens, säger Sofie Brusell.

Till slut fastnade Gabardin för Fabian Jouzdani som kommer från Iran.

– Fabian var outstanding rent kompetensmässigt med rätt bakgrund inom film. Det var först när vi erbjöd honom jobbet som vi fick veta att han var inskriven hos Arbetsförmedlingen som nystartsjobbare. Det var då den här jobbiga processen började, säger Sofie Brusell.

Nystartsjobb ska underlätta

Nystartsjobb är en ekonomisk ersättning till arbetsgivare som hjälper en person som har varit ifrån arbetslivet en längre tid eller som är ny i Sverige i arbete. Poängen med ersättningen är att göra det enklare för både arbetsgivare och arbetssökande. Men det gick allt annat än smidigt för Gabardin.

Fabian Jouzdani.

Sofia Brusell berättar för TN att det körde ihop sig redan från start när företaget inte kunde få länken till ersättningen att fungera. Gabardin har sitt säte i Piteå men har verksamhet i Stockholm och det accepterade inte det digitala formuläret.

– Vi ringde till Arbetsförmedlingen för att få hjälp att komma vidare men vi blev bara hänvisade vidare och det ledde inte till något. Efter sex veckor, när vi äntligen lyckats lösa problemet efter mängder av telefonsamtal, fick vi veta att det skulle ta två månader att handlägga ärendet.

Sofie Brusell förklarade för Arbetsförmedlingen att det var alldeles för lång tid och att det inte skulle fungera. Fabian Jouzdani behövdes direkt.

– Eftersom Fabian inte pratar så bra svenska än behövs extra stöd ute på inspelningsplatser. Vi trodde att det här skulle bli enkelt, allt var ju på plats, Fabian var inskriven, han hade fått ett jobb och ville inget annat än att börja jobba. Vi trodde att det skulle räcka med att fylla i formuläret. Men det fanns ingen möjlighet för oss att dra ut på rekryteringen i två månader till.

Besviken på Arbetsförmedlingens agerande

Gabardin gav upp och avslutade kontakterna med Arbetsförmedlingen. Istället anställde företaget Fabian Jouzdani ändå. Han har nu jobbat i några veckor, tränar sin svenska, lär känna sina nya kollegor, har heltidslön och betalar skatt. Sofie Brusell är besviken på Arbetsförmedlingens agerande.

– Vi har jobbat tillsammans för inkludering och integration och så kommer en sådan här process där myndigheter bara försenar och försvårar för alla inblandade. Handläggningen var under all kritik, säger hon.

Arbetsförmedlingen uppger i ett mejlsvar till TN att myndigheten beklagar Gabardins upplevelse och noterar den stora spridning som inlägget fått med många kommentarer. Presschefen Hans G. Larsson skriver:

”Det viktigaste för oss är att gå igenom hur det kan bli så här. Min bild är att det i normfallet går smidigt och fort att få ett beslut om nystartsjobb, men att det kan finnas undantag. Steg två är att titta på processen för att se om och vad vi kan skruva på för att undvika att detta upprepas.”

Exemplet visar på ett oroväckande problem

Sofie Brusell menar att det här exemplet visar på ett oroväckande problem. Byråkrati och långa handläggningstider hos myndigheter kan förstöra för människor som verkligen vill jobba.

– Från ett arbetsgivarperspektiv så kan jag tänka mig att många arbetsgivare inte orkar med handläggningstiden och väljer den som är tvåa på listan. Det är precis det som kan hända. Då får människor som Fabian aldrig en chans att komma in på arbetsmarknaden. Sedan undrar jag hur många personer med superkompetens som finns i Arbetsförmedlingens databaser och som vi aldrig når fram till, säger Sofie Brusell till TN.

Inlägget på Linkedin

Detta är nystartsjobb