AVTALSRÖRELSE
Volvo, IKEA och Stora Enso: Så allvarlig är hamnstrejken
Hamnarbetarförbundets omfattande strejk i svenska hamnar oroar företag som Volvo, IKEA och ICA. Blir strejken långvarig kan den leda till varubrist och stora ekonomiska konsekvenser. "Vi har redan vidtagit flera förebyggande åtgärder", säger Hobbex vd Markus Pilebro till TN.
När det är strejk i de svenska hamnarna påverkar det hela Sverige. De allra flesta företag är beroende av import, export eller båda och stora delar av exporten och importen går via hamnarna.
Än så länge har utbrytarfacket Hamnarbetarförbundets storkonflikt ingen större påverkan på företagens leveranskedjor, men redan nu förbereder sig många svenska företag för att hantera konsekvenserna av en långvarig strejk. Tidningen Näringslivet har talat med några av dem.
– Hamnen i Göteborg är väldigt viktig för Volvokoncernen. Vi har rätt mycket inkommande och utgående flöden som går genom hamnen, både färdiga produkter och komponentflöden, säger AB Volvos presschef Claes Eliasson till TN.
Det här innebär Hamnarbetarförbundets strejkvarsel
När: Strejkåtgärderna inleddes den 21 maj och pågår i olika omgångar fram till den 5 juni.
Var: Hamnar i bland annat Piteå, Skellefteå, Kalix, Luleå, Helsingborg, Gävle, Göteborg, Malmö, Halmstad, Umeå, Karlshamn, Nynäshamn och Sundsvall berörs.
Vad: Total arbetsnedläggelse (strejk) i olika hamnar olika dagar. Samtliga arbetsuppgifter som omfattas av strejken blockeras – ingen får utföra arbetet under denna tid.
Sympatiåtgärder: Blockad mot uthyrning av personal från bemanningsföretag till Sveriges Hamnars medlemsföretag. Gäller företag som DFDS, Adecco, Manpower, Boxflow och Hamnkraft.
Än så länge är han dock inte orolig för konsekvenserna av strejken.
– Vi är ganska duktiga på att hantera den här typen av situationer. Vi har varit med om både väldigt långa och väldigt korta strejker tidigare och är vana att mitigera sådant här. Vi har en väldigt bra dialog med våra transportörer om att hitta alternativa vägar, säger han.
Om strejken däremot skulle bli långvarig kommer det orsaka problem.
– Förhoppningen är att det blir en kort strejk. Då får det minimal påverkan. Blir det en väldigt lång och omfattande strejk så får det större påverkan, säger Claes Eliasson.
Även skogsföretaget Stora Enso är beroende av fungerande hamnlogistik, och förbereder sig inför en långdragen konflikt.
”Vi följer utvecklingen och har inför strejken förberett alternativa logistiklösningar för att minimera påverkan. Vår export är beroende av en väl fungerande hamnlogistik och vi hoppas att man kan nå en lösning för att undvika de utmaningar som en strejk innebär”, skriver Carl Norell, kommunikationschef på Stora Enso, i ett mejl till TN.
”Om leveranser uteblir under en längre tid riskerar vissa produkter att ta slut i lager”
2017 var det en långdragen strejk i hamnen i Göteborg. Då påverkades mer än var fjärde företag i Västra Götalands-regionen, enligt en undersökning från Svenskt Näringsliv. Då gällde det alltså enbart en konflikt i Göteborg. Den storkonflikt som Hamnarbetarförbundet genomför nu pågår ju i hela landet.
Ett av de företag som påverkades 2017 var teknik- och hobbykejdan Hobbex, som även nu är beroende av import via Göteborgs hamn.
– Vi följer utvecklingen noggrant, särskilt eftersom vi har en container som är på ingång till Sverige precis nu i dagarna. Strejken riskerar att fördröja inkommande leveranser till vårt lager, vilket i sin tur kan påverka tillgängligheten på vissa produkter. Särskilt vid längre störningar, säger Markus Pilebro, vd på Hobbex.
Behöver ni vidta några åtgärder?
– Ja, vi har redan vidtagit flera förebyggande åtgärder för att minska sårbarheten i vår leveranskedja. Redan efter de tidigare hamnstrejkerna i Europa under första kvartalet ökade vi framförhållningen i våra inköp. Det är särskilt avgörande för säsongsprodukter som radiostyrda bilar och radiostyrda båtar, där tillgången behöver säkras i god tid för att möta efterfrågan under en begränsad högsäsong.
Hur beroende är er verksamhet av hamnarna?
– Vi är beroende av att kunna ta emot containrar från Asien eftersom många av våra produkter kommer därifrån. Även om det finns andra alternativ är det en viktig del av vår logistik.
Vad händer om ni inte får leveranser?
– Om leveranser uteblir under en längre tid riskerar vissa produkter att ta slut i lager. Det skulle kunna påverka vår försäljning och våra kunder, särskilt om det sker under en intensiv period som sommaren eller inför julhandeln. Samtidigt har vi byggt upp viss lagerberedskap för att kunna hantera kortare störningar.
Vad tänker ni om att Hamnarbetarförbundet strejkar, trots att det nu finns ett avtal mellan Sveriges Hamnar och Transportarbetareförbundet?
– Vi har förståelse för att det finns olika fackliga perspektiv, men som företag är det viktigt för oss att det finns stabilitet i leveranskedjan. Det är tråkigt när den här typen av konflikter uppstår i så viktiga infrastrukturer som hamnarna eftersom det kan få så besvärliga konsekvenser både för företag och slutkund, säger Markus Pilebro.
Beredskap hos IKEA och ICA
Varken IKEA och ICA ser någon påverkan på kort sikt, men har beredskap ifall strejken blir långvarig,
”En del av våra godsflöden kommer till Sverige via fartyg och en strejk påverkar främst de godsflöden som går till våra distributionscentraler. Kortsiktigt ser vi inte att strejken påverkar tillgängligheten för våra kunder. Långsiktigt kan vi på IKEA, liksom alla andra som har godsflöden som går via fartyg, se en större påverkan”, skriver Fredrik Norrlid, presschef på IKEA, i ett mejl till TN.
"Den första dagens strejk har inte fått någon påverkan på oss i butik, men vi fortsätter att följa läget utifrån hur hamnarna håller öppet", skriver Andreas Persson, chef för varuförsörjning på ICA.