KOMPETENSKRISEN

Ny utbildning ska ge dem jobb i Sverige – ”Drömkarriär”

Ayesha Khan och Igbe Moussa Bild: Privat

Ayesha Khan och Igbe Moussa har båda gedigen kompetens från sina hemländer. Nu hoppas de att en ny utbildningssatsning ska ge dem nya möjligheter i Sverige. ”Ren vinstlott för både samhället och individen”, säger Sven-Olof Daunfeldt på Svenskt Näringsliv.

I början av året lanserade CRM-bolaget Salesforces sitt utbildningsprogram Blue Road Academy. En sex veckor lång intensivutbildning som ska ge utrikes födda arbetssökande alla praktiska färdigheter som behövs för att jobba för Salesforce och dess olika partner, det bolaget kallar sitt ekosystem.

– Jag är optimistisk och har stora förhoppningar att klättra i karriären. Det är min drömkarriär. Det finns mycket att upptäcka så länge man är öppensinnad och inte ger upp, säger Ayesha Khan, en av deltagarna i det nylanserade programmet.

Ayesha Khan kommer ursprungligen från Indien där hon har en it-bakgrund och en kandidatexamen i företagsekonomi. Innan hon började programmet arbetade hon som digital managementkonsult och hade stora ambitioner att klättra i organisationen. Men planerna föll platt då organisationen inte levde upp till förväntningarna. Trots hennes driv att ta sig an nya projekt sattes hon ständigt på ”avbytarbänken”. Efter att ha tagit rådet att söka sig vidare hittade hon en annons där Salesforce sökte deltagare till sitt nya program. Det blev början av ett nytt kapitel för Ayesha Khan.

Vilka är dina lärdomar från att söka jobb på den svenska arbetsmarknaden?

– Att arbetssökande kan vara väldigt olika beroende på vilken bransch du är i. I mitt fall är det it, CRM och business marketing och här finns det definitivt stora utmaningar med att få nya roller och ibland kan arbetsbelastningen bli stor. Men det finns goda möjligheter om man är öppen för att lära sig nya kunskaper, förstå hur branschen funkar och bygger ett socialt nätverk, säger hon.

Såg en stor möjlighet

Deltagaren Igbe Moussa från Nigeria, har haft en annan bana. Han har tidigare jobbat på UNHCR som administratör, samt på Röda Korset i olika delar av Afrika. I Sverige har han bland annat jobbat som frukostchef, rekryterare och teamleader på diverse icke-statliga organisationer.

– Det är svårt att hitta jobb som utlänning i Sverige. Det krävs kunskaper i svenska i 70–80 procent av fallen vilket kan vara svårt att lösa när du kämpar med att få ett uppehållstillstånd i Sverige, säger han.

Igbe Moussa, som har en fallenhet för it och problemlösning, såg en stor möjlighet när han fick nys om utbildningen.

– Jag är så glad över att vara bland de få utvalda till detta fantastiska program och är väldigt tacksam till alla inom Salesforces ekosystem som har gjort det möjligt. Jag har lärt mig väldigt mycket under de här sex veckorna.

Grundades i Nederländerna

Programmet grundades i Nederländerna 2018 på initiativ av Gaspar Rodriguez, medgrundare och chef på Blue Road Academy.

– Vi såg att det fanns stor matchningspotential mellan utrikes födda talanger och en växande techsektor i större europeiska städer. Problemet var att de här två världarna inte pratade med varandra. Så vi beslutade att skapa ett program som kunde föra dem samman, säger han.

Kursplanen har utformats i samarbete med företagets sponsorer, partner och kunder. Utbildningen hålls av branschexperter med mångårig praktisk och teoretisk erfarenhet. Under utbildningsperioden hålls även flera nätverksträffar, där deltagare har möjlighet att knyta kontakter.

– Det här är ett viktigt moment eftersom det kan riva ner barriärer mellan talanger och arbetsgivare och ge dem en inblick i företagskulturen och vilka arbetsroller som kan erbjudas, säger Gaspar Rodriguez.

Hur långt kommer deltagarna på sex veckor?

– Vårt mål är inte att göra deltagarna till experter utan att ge dem de grunder och färdigheter som behövs för att komma i arbete. Våra deltagare har liv, familjer och andra åtaganden och det vore svårare att locka deltagare att investera 3–6 månader av sin tid på en kurs utan att veta om de kommer att anställas, säger Gaspar Rodriguez.

”Det är väldigt spännande vad det kommer att ge för resultat i Sverige. Vi hoppas att våra deltagare, partner och kunder inom Salesforce ekosystem är nöjda med konceptet och ger grönt ljus för att lansera programmet i skarpt läge”, säger Gaspar Rodriquez. Bild: William Lounsbury

Programmet har redan gjort succé utomlands och har sedan grundandet utökats till 15 kurstillfällen per år utspridda över Nederländerna, Tyskland och Storbritannien. Av de hittills cirka 200 färdigcertifierade deltagarna har ungefär hälften fått anställning på Salesforce.

– Deltagarna en anställningsfaktor på 50 procent, och då pratar vi bara inom Salesforce. Vårt mål är att uppnå 70 procent framöver, säger Gaspar Rodriguez.

Nu vill företaget återskapa framgångsreceptet i både Danmark och Sverige. Gaspar Rodriguez har själv utbildat deltagarna under utbildningen i Stockholm som nyligen har avslutats.

– Nu får deltagarna tid att repetera vad de har lärt sig och sen göra ett certifieringsprov. Sen kommer deras cv och meritlista skickas ut till våra partner under de kommande två till tre veckorna. Då hoppas vi kunna se en del rekryteringar och att fler anställs inom de kommande 1–3 månaderna.

Huruvida programmet kommer att flyga i Sverige hänger helt på intresset från både deltagare som söker sig till utbildningen och arbetsgivare som är redo att anställda.

– Det är väldigt spännande vad det kommer att ge för resultat i Sverige. Vi hoppas att våra deltagare, partner och kunder är nöjda med konceptet och ger grönt ljus för att lansera programmet i skarpt läge. Vi gör vår del i att certifiera våra medlemmar. Sen är det upp till arbetsgivarna om de vill anställa dem, säger Gaspar Rodriguez.

”Det här är bara början”

Oavsett vad som händer är i alla fall Ayesha Khan och Igbe Moussa nöjda och optimistiska för framtiden.

– För sex veckor sedan var jag helt ny i Salesforce värld, men mot slutet av utbildningen har jag utvecklat och bemästrat mina kunskaper. Och det här är bara början, säger Ayesha Khan.

– Jag är otroligt optimistisk till att fortsätta arbeta inom det här området och att löpande förbättra mina kunskaper, tillägger Igbe Moussa.

Christian Conradsen, Country Leader Alliances & Channels på Salesforce Sverige ser alla möjligheter för en liknande succé även i Sverige.

– Talangbristen inom tech-secktorn är global och Sverige är inget undantag. Om fem år beräknar vi att den svenska marknaden kommer att behöva anställda över 40 000 certifierade talanger. Merparten av de här talangerna kommer att efterfrågas inom vårt ekosystem av partners och kunder, säger han.

Enligt Christian Conradsen kan Sverige-lanseringen ses som ett strategiskt beslut för att hitta talanger men också ett integrationsprojekt som går i linje med företagets grundvärderingar.

”Idén till att starta programmet i Sverige kom till efter krigsutbrottet i Ukraina förra året. Vi såg det som en möjlighet hjälpa de många som har korsat landgränsen att komma i arbete och att skapa en trygg tillvaro för sig själva och sina familjer”, säger Christian Conradsen.

– Idén till att starta programmet i Sverige kom till efter krigsutbrottet i Ukraina förra året. Vi såg det som en möjlighet hjälpa de många som har korsat landgränsen att komma i arbete och att skapa en trygg tillvaro för sig själva och sina familjer, säger han.

Hyllar initiativet

Sven-Olof Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv, hyllar initiativet och menar att Salesforce drar sitt strå i stacken i att tackla det stora utanförskapet bland utrikes födda på den svenska arbetsmarknaden.

– Det är väldigt bra med den här typen av initiativ som gör en insats för det extrema utanförskapsproblemet. En stor anledning till att många utrikes födda står utanför arbetsmarknaden är bristen på sociala kontakter, så det är positivt att det här initiativet erbjuder professionellt socialt nätverk och en fot in på arbetsmarknaden, säger han.

"Varje ytterligare person som kan bli självförsörjande är en ren vinstlott för både samhället och individen”, säger Sven-Olov Daunfeldt. Bild: Sören Andersson

Sven-Olof Daunfeldt är själv aktuell med rapporten Reformer för fler i arbete. Där lyfter han tillsammans med kollegan och nationalekonomen Johan Lidefelt flera viktiga reformåtgärder för att öka självförsörjningsgraden i Sverige och på så sätt minska utanförskapet. Ett av dem är de matchningsåtgärder som Salesforce erbjuder.

– Det är bra att det skapas program för utrikes födda med högre utbildningar. Men vi bör komma ihåg att större delen av utanförskapet i Sverige representeras av lågutbildade och här kommer det krävas kraftsamling och ett uthålligt politiskt ledarskap för att vända på alla stenar. I det sammanhanget blir det här bara en droppe i havet, men det är ändå en viktig droppe.

– Jag vill ändå betona att det är en jättebra insats. Varje ytterligare person som kan bli självförsörjande är en ren vinstlott för både samhället och individen, säger Sven-Olov Daunfeldt.