KLIMATOMSTÄLLNINGEN

EU överens om ökad utsläppshandel

Även flyget kommer att omfattas av utsläppshandeln enligt EU:s nya överenskommelse. Arkivbild. Bild: Johan Nilsson/TT

EU (TT)

Flyg, bostäder och avfallsförbränning är några av de sektorer som i fortsättningen ska omfattas av EU:s utsläppshandel. Det står klart efter att EU kommit överens om ett nytt utsläppspaket.

EU har kommit överens om en mer ambitiös utsläppshandel. Det uppger EU-parlamentarikern Emma Wiesner (C), som deltagit i slutförhandlingarna, för TT.

Det tidigare målet att sänka utsläppen med 43 procent till 2030 jämfört med 2005 skärps nu till 62 procent.

De nya reglerna för utsläppshandel är en viktig del av EU:s klimatpaket "Fit for 55".

Fler sektorer

Enligt överenskommelsen, som blev klar natten till söndag, ska nu även flyg, sjöfart, transporter, bostadssektorn och avfallsförbränning omfattas av utsläppshandeln.

– Det innebär att 75 procent av Europas utsläpp kommer att omfattas av utsläppshandel. Det är enorma kliv framåt i i klimatarbetet jämfört med dagens 40 procent. Vi nästan dubblerar omfattningen av antalet utsläpp och tre fjärdedelar av utsläppen i Europa kommer att omfattas av ett pris på koldioxid. Det här är livsavgörande för planeten och mänsklighetens framtid, säger Emma Wiesner.

Från 2027 ska även bostäder betala för sina utsläpp. Men energikrisen och det pågående kriget i Ukraina gör energipriserna svåra att förutsäga, därför har man satt ett tak på priset fram till 2030.

I paketet ingår även EU:s nya sociala klimatfond samt infasning av koldioxidtullar som prissätter utsläpp även utanför Europa. Det ska göra att industrin inom EU inte slås ut av konkurrerande företag utanför EU som inte har samma högt satta klimatambitioner.

"Skapar tydlighet"

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) säger i ett pressmeddelande att Sverige varit pådrivande i många frågor. Bland annat har regeringen strävat efter att utsläppshandeln för vägtransporter och byggnader ska införas först 2027.

Regeringen anser också att effekterna för slutkonsumenten kan behöva kompenseras genom offentliga styrmedel och att "eventuella höjda drivmedelspriser för slutkonsument måste undvikas".

"Nu har vi de flesta regler på plats för hur EU ska nå sina ambitiösa klimatmål. Den här överenskommelsen skapar tydlighet både för svenska företag och för hushållens omställning", säger Pourmokhtari i en skriftlig kommentar till TT.

"Överenskommelsen ger större incitament för de länder som inte har kommit lika långt i sin omställning som vi har gjort."

Två dygns förhandlingar

Slutförhandlingarna, som enligt Emma Wiesner tidvis var hårda, pågick i över två dygn och avslutades med en uppgörelse mellan Europaparlamentet och ministerrådet, slutsteget i EU:s beslutsprocess.

– Det har varit hårt, tufft och frustrerande. Men till slut föll polletten ned och vi fick ihop sista pusselbiten i EU:s klimatpaket och fick till en uppgörelse mellan rådet och parlamentet.

Rättad: I en tidigare version av texten uppgavs fel råd som en del av uppgörelsen.

Beatrice Nordensson/TT

Fakta

EU:s medlemsländer är överens om att hela EU ska vara klimatneutralt när det gäller utsläpp av växthusgaser år 2050. Inledningsvis är målet att utsläppen år 2030 ska ha minskats med 55 procent jämfört med basåret 1990.

För att nå dit lade EU-kommissionen fram 14 tunga förslag i fjol somras om allt från handeln med utsläppsrätter, ökad energieffektivitet och utfasning av bensinbilar till skärpta krav på skogsbruket och hållbara bränslen i flyg och fartygstrafik.