FRAMTIDENS TRANSPORTER

Debatt: Jobb och hållbar tillväxt går före höghastighetståg

Maria Stockhaus (M). Bild: HENRIK MONTGOMERY / TT

Regeringens nej till höghastighetståg är rätt och rimligt. Miljöpartiets vurm för höghastighetståg bygger på önsketänkande, skriver Maria Stockhaus, gruppledare (M) i riksdagens trafikutskott, på Di Debatt.

Det saknas inte behov inom svensk infrastruktur. Dubbelspår längs norrlandskusten givet den industriella utvecklingen i norra Sverige, Västra stambanan mellan Alingsås- Göteborg, Hjulstabron i Mälaren, fyrspår Uppsala- Stockholm, Värmlandsbanan och Malmbanan är alla exempel på projekt som är nödvändiga för jobb och tillväxt.

Projekt som S/MP-regeringen prioriterat bort till förmån för dyra och onödiga höghastighetståg. Vi behöver en politik som lyssnar till alla pendlare som fryser på perrongen, företagare vars varor försenas och människor utanför storstäderna vars vägar det inte går att köra på. Det är dessa miljoner väljares röster miljöpartiet struntar i för att ha råd att bygga sina höghastighetståg, skriver Maria Stockhaus på Di Debatt.

Di: Debatt: Jobb och hållbar tillväxt går före höghastighetståg