DET SVENSKA FÖRETAGSKLIMATET
Exklusivt: Volvochefen om kallduschen – ”Då försvinner drivkraften”
Sveriges tillväxt hotas på flera fronter, varnar Volvo Cars vd Håkan Samuelsson i en intervju med TN. Dessutom menar han att EU:s svängiga klimatpolitik riskerar att slå undan benen för företag som satsat på att ligga i framkant. ”Vi har investerat miljarder för att vara snabba”, säger han.
Kompetens, finansiering och en stark utbildningsbas är avgörande för att Volvo Cars och Sverige ska kunna växa. Det menar Håkan Samuelsson, vd på biltillverkaren, som ser flera strukturella hinder för tillväxt.
– Det som vi definitivt behöver bli bättre på är kompetens. Vi behöver välutbildade ingenjörer, men även välutbildade arbetare i våra verkstäder, säger han i en intervju med TN.
Volvo Cars vd Håkan Samuelsson pekar ut bristen på kvalificerad arbetskraft som ett hot mot företagets tillväxt.
Han anser att Sverige behöver höja ambitionerna inom utbildning och satsa mer på centraliserad teknisk utbildning.
Samuelsson ser även tillgång till riskkapital och en gemensam europeisk kapitalmarknad som avgörande för tillväxt.
Han betonar att kinesiskt ägarskap genom Geely ger viktiga konkurrensfördelar och tekniksamarbeten.
Samuelsson kritiserar EU:s nedtonade klimatkrav och vill se snabbare omställning till elfordon.
Trots utmaningar tror han starkt på Göteborgs framtida roll som fordonskluster.
Han lyfter fram att bristen på kvalificerad arbetskraft kan bli ett problem framöver.
– Tillgången till välutbildade, bra människor riskerar att bli ett tillväxthinder. Hittills har det varit ganska bra i Göteborg, men vi vill inte hamna i en situation där vi inte hittar rätt folk.
På Volvo Cars måste både ingenjörer och fabriksarbetare ha en gedigen utbildningsbakgrund, betonar han.
– Det krävs gymnasieutbildning även för att jobba i vår monteringsfabrik. Man kan inte bara respektlöst säga att det går utan utbildning.
”Vi kan inte utbilda civilingenjörer på massor med olika ställen. Sverige är för litet.”
För Håkan Samuelsson är utbildningsfrågan central – och han menar att Sverige måste höja ambitionsnivån.
– Man ska aldrig vara nöjd. Europa ligger efter både USA och Kina, och vi behöver definitivt bli bättre – det är inte bra idag. Utbildningen måste hålla hög kvalitet och ske i nära samarbete med företagen.
Här har politiken en nyckelroll för att se till att det finns en bra grundutbildning och bra teknisk utbildning för civilingenjörer, menar han.
Som ett led i det efterlyser han större koncentration i den högre utbildningen.
– Vi kan inte utbilda civilingenjörer på massor med olika ställen. Sverige är för litet. Jag tror på mer centraliserad och bättre teknisk utbildning i Göteborg och Stockholm, och kanske något mer ställe.
När Håkan Samuelsson under några år var ledig från vd-posten följde han startupvärlden på nära håll och där har han sett samma problem återkomma: finansiering.
– Det är alltid finansieringen som är problemet. Vi har inte tillgång till en riskkapitalmarknad. Är det något vi behöver i Europa så är det en gemensam europeisk kapitalmarknad.
Att det ännu inte finns en sådan marknad beror enligt Håkan Samuelsson på att varje land vill ha sitt eget centrum, och nämner London, Frankfurt och Paris som exempel.
– Men vi hade inte haft Apple eller Tesla idag om de hade varit tvungna att gå till någon lokal börs i sin delstat. USA har Wall Street, och det är därför de lyckas.
Kinesisk ägare ger konkurrensfördelar
Volvo Cars kinesiska ägare Geely har ibland väckt debatt men Håkan Samuelsson ser flera konkurrensfördelar.
– Att ha tillgång till en kinesisk underleverantörsstruktur är en enorm fördel. Det gör att vi kan köpa prylar mycket billigare och klara den här hyperkonkurrensen, säger han.
Han menar att samarbetet också underlättar när bilmarknaden blir alltmer regionaliserad.
– För Kina behöver vi ofta egna lösningar för självkörande bilar. Då kan vi dra nytta av de lösningar som redan finns hos Geely i stället för att utveckla allt själva.
”Volvo har utvecklats bättre under kinesiskt ägarskap än under amerikanskt.”
Dessutom ger det möjlighet att satsa på flera teknikspår parallellt.
– Vi behöver kanske övergångslösningar i form av hybrider innan vi når full elektrifiering. Det är dyrt att göra både och, men genom Geely kan vi använda kinesiska lösningar och samtidigt fokusera långsiktigt på elbilar.
Hur känns det i Volvo-hjärtat att kineserna har tankat kompetens, och sen kommer tillbaka och blir konkurrenter?
– Jag tycker det är jättebra för vi vill ha konkurrenter. Det är inte heller så att det är ensidigt – det är väldigt viktigt. Vi har lärt oss massor av kineserna och i framtiden, nu när de har kommit upp på en högre nivå, kan vi lära oss ännu mer.
– Volvo har utvecklats bättre under kinesiskt ägarskap än under amerikanskt.
Att EU nyligen tonat ner sina klimatkrav för bilindustrin ser Håkan Samuelsson som kontraproduktivt.
– Det finns ingen användning att dra ner på dem. Om europeisk bilindustri ska utvecklas och vara stark i framtiden måste vi ställa om till el så snabbt som möjligt. Inte lägga energi på att fördröja den utvecklingen.
”Om europeisk bilindustri ska utvecklas och vara stark i framtiden måste vi ställa om till el så snabbt som möjligt. Inte lägga energi på att fördröja den utvecklingen.”
Osäkerheten kring vilka regler som gäller får inverkan på Volvo Cars som har jobbat hårt för att ligga långt framme.
– Vi har investerat miljarder för att vara snabba. För att vi trodde att det skulle bli ett system där det finns så kallade kolkrediter som vi kan sälja för att finansiera den här omställningen. När de reglerna rycks undan försvinner drivkraften.
– Samtidigt gör vi inte bara det här för att det är lagkrav utan för att vi tror att det är bra för Volvo. Det gör oss starkare som elektriskt företag.
Trots problem med elförsörjningen tror Håkan Samuelsson att Göteborg kommer att behålla sin position som fordonskluster.
– Om vi vill bygga en batterifabrik här behöver vi mycket effekt, men annars är det viktigare att vi har ett starkt kluster och att staden är attraktiv för människor som jobbar här.
Tror du att Göteborg är den fordonshubb den är idag om tio år?
– Ja, det tror jag absolut. Det här klustret tycker jag är jättebra. Det kan såklart utvecklas och bli ännu starkare, men annars är det upp till Volvo om vi är tillräckligt bra och kan vara kvar, säger Håkan Samuelsson.