BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Ny tunnel öppnar snabbspår till Tyskland – Sveriges infrastruktur sätter stopp: ”Inte alls bra”

Björn Johansson, vd för Räckesbutiken i Ängelholm, Oscar Hyléen, vd på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, Karin Ståhl, Sverigechef på det tyska bygg- och fastighetskonsultföretaget Drees & Sommer. Bild: Pressbild Femern A/S, Ryno Quantz, Nils Ingvarson , Vinger Elliot Fotografi

Nu byggs Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland och en ny storregion skapas. Svenska företag räknar med ökad handel, men om Sverige inte rustar upp sina egna vägar och järnvägar riskerar effekten att utebli. ”Vi bör skyndsamt se över de större svenska vägarnas kapacitet”, säger Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag till TN.

Mellan danska Rödby och tyska Puttgarden byggs nu en 18 kilometer lång undervattenstunnel för järnväg och motorväg som beräknas öppna 2029, den så kallade Fehmarn Bält-förbindelsen.

Med tunneln får Sverige och det svenska näringslivet ett snabbspår till kontinenten och ny tillväxtregion växer fram som knyter samman södra Sverige, Danmark och norra Tyskland. Beräkningar visar att 13 miljoner människor kommer att arbeta, studera och leva i regionen.

Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland blir ett snabbspår till kontinenten för både tåg- och fordonstrafik, men för att kunna dra nytta av tunneln behövs investeringar även i nationell infrastruktur i Sverige. Bild: Pressbild Femern A/S

Förhoppningen är att förbindelsen ska stimulera ekonomisk tillväxt i alla tre länderna, men för att det ska bli verklighet krävs en annan syn på infrastrukturprojektet i Sverige, menar experter och företagare som TN pratat med.

AI-sammanfattning

Fehmarn Bält-förbindelsen skapar ny storregion med 13 miljoner invånare.

Svenska företag ser ökade affärsmöjligheter med den nya tunnelförbindelsen.

Otillräcklig infrastruktur i Sverige riskerar dock att bromsa utvecklingen.

Sveriges Åkeriföretag kräver snabb upprustning av vägar och järnvägar.

Ängelholmsföretaget Räckesbutiken räknar med ökad export och tillväxt.

En nationell angelägenhet

Att Fehmarn Bält-förbindelsen inte uppfattas som en nationell angelägenhet utan som ett provinsiellt projekt är ett stort problem, enligt branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

Sveriges inhemska infrastruktur, vägar och tågförbindelser, behöver stärkas för att näringslivet och arbetsmarknaden ska kunna utvecklas i hela landet och inte bara i södra Sverige.

Att Fehmarn Bält-förbindelsen inte uppfattas som en nationell angelägenhet utan som ett provinsiellt projekt är ett stort problem, enligt Oscar Hyléen, vd på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag. Bild: Ryno Quantz

– Förbindelsen kommer att generera mer trafik. Därför bör vi skyndsamt se över de större svenska vägarnas kapacitet, som E6, E4 och E22, så att de kan klara de ökade volymerna. Det är ett nationellt intresse men jag uppfattar inte att det finns några konkreta planer för en sådan översyn och det är inte alls bra för det svenska näringslivet, säger Oscar Hyléen, vd på Sveriges Åkeriföretag till TN.

Men det handlar också om tågkapaciteten i Sverige, som är viktig för åkerierna. Tågtrafiken transporterar gods till åkerierna som sedan kör ut godset till slutkunderna. Idag går 80 procent av svenska åkeriers transportvolymer 30 mil eller mindre.

– Om man inte ser över tågkapaciteten till och från tunnelförbindelsen, främst i Tyskland, finns risk att den svenska vägtransportnäringen inte kan dra full nytta av förbindelsen. Detta eftersom transporter med flera trafikslag inte skulle gynnas tillräckligt mycket, säger Oscar Hyléen.

Fler tågtransporter som kommer till Sverige kan generellt ge fler uppdrag för svenska åkerier. Det kan gynna vår näring totalt sett i Sverige, menar Oscar Hyléen, som i grunden är positiv till Fehmarn Bält-förbindelsen.

– Den kan ge positiva tillväxteffekter i form av fler affärer, mer och enklare handel och ett ökat transportbehov, säger vd:n Oscar Hyléen.

Ängelholmsföretag ser ökad försäljning

För Räckesbutiken i Ängelholm kommer förbindelsen att få en positiv effekt på tillväxten, menar vd:n Björn Johansson.

Företaget tillverkar och säljer räcken via en e-handelsbutik på nätet och 70 procent av försäljningen går på export.

– Vi erbjuder kunden en digital köpresa, men vi behöver öka vår fysiska närvaro i Europa, säger Björn Johansson.

”I ett område med en radie på 40 mil runt Hamburg bor ungefär 40 miljoner människor. Där finns intressanta möjligheter för oss”, säger Björn Johansson, vd för Räckesbutiken i Ängelholm. Bild: Nils Ingvarson

Tyskland är en stor och viktig marknad som företaget vill komma närmare.

– I ett område med en radie på 40 mil runt Hamburg bor ungefär 40 miljoner människor. Där finns intressanta möjligheter för oss, säger Björn Johansson.

Med Fehmarn Bält-förbindelsen kan restiden nästan halveras till norra Tyskland och öppna upp för fysiska besök, till exempel genom showrooms, för att skapa närmare relationer till samarbetspartners som exempelvis montageföretag. Men också för att öka kundkontakter på mässor och event, enligt Björn Johansson.

Det i sin tur kan bidra till ökad tillväxt även på hemmaplan för Ängelholmsföretaget och fler anställda i produktionen av räcken och fler säljare, menar han.

Samarbete och kunskapsutbyte gynnas

Även Karin Ståhl, Sverigechef på det tyska bygg- och fastighetskonsultföretaget Drees & Sommer, bedömer att tillväxten kommer att öka i regionen.

I och med att restiden med tåg förkortas med tre timmar mellan Malmö och Hamburg, gynnas arbetspendling och en gränsöverskridande arbetsmarknad stimuleras, menar Karin Ståhl, Sverigechef på det tyska bygg- och fastighetskonsultföretaget Drees & Sommer. Bild: Vinger Elliot Fotografi

– Vi ser förbindelsen som ett sätt att stärka samarbetet geografiskt och komma närmare konsulter och kollegor i Tyskland i våra gränsöverskridande projekt, säger hon.

Därför väger man in Öresundsregionen när blivande projekt och verksamheter ska lokaliseras.

– Det är ett viktigt område för regional tillväxt som skapar möjligheter för kunskapsutbyte och samordning, säger Karin Ståhl.

I och med att restiden med tåg förkortas med tre timmar mellan Malmö och Hamburg, gynnas arbetspendling och en gränsöverskridande arbetsmarknad stimuleras, menar hon.