EU:S FRAMTID

Så ska EU:s inre marknad få fart – vägen framåt är lång

Emil Källström, vd, Sekab, Åsa Bergman, vd och koncernchef Sweco, Carl Norinder, vd, Kang och Rickard Lyko, vd, Lyko. Bild: Sören Andersson

Med en ny strategi för den inre marknaden vill EU-kommissionen riva hinder, förenkla regler och lyfta tillväxten. Men ska reformerna lyckas krävs att företagare höjer rösten och att medlemsländerna faktiskt levererar, konstaterades under ett seminarium.

I slutet av maj lanserade EU-kommissionen sin nya strategi för att vässa samarbetet inom unionens gränser.

Men mycket arbete återstår. Det stod klart under ett välbesökt seminarium arrangerat av Svenskt Näringsliv, där flera röster betonade att strategin bara är början. Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv, var en av dem.

Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv. Bild: Sören Andersson

– Den inre marknad-strategi som är på plats sedan ett par veckor tillbaka ser väldigt bra ut på ett generellt plan, men det är inte mer än ett första steg. Nu börjar det verkliga jobbet, sa han under seminariet.

”Då behöver företagen agera.”

Christian Danielsson, statssekreterare till EU-minister Jessica Rosencrantz, höll med och pekade på att det nu finns ett unikt fönster av möjligheter som inte får slarvas bort.

– Det som är särskilt bra med den nya strategin är att den drar upp det som är möjligt att göra på ett väldigt konkret sätt. Den pekar på vikten av att medlemsländerna gör det de ska, sa Christian Danielsson.

Christian Danielsson, statssekreterare till EU-minister Jessica Rosencrantz. Bild: Sören Andersson

Han var tydlig med vad han ville se från företagen:

– Företagare måste speak up. Strategin är en språngbräda, men då behöver företagen agera, sa han.

Enligt Paulina Dejmeck Hack, kabinettchef hos EU-kommissionär Jessika Roswall, är det i grunden inte fel på reglernas syfte – utan på hur de tillämpas.

– Många regelverk har blivit oerhört komplicerade. Det är en jättebra demokratisk process, men reglerna riskerar bli mer komplicerade, sa hon.

Hon påminde också om vikten av att lyfta fram det som faktiskt fungerar inom EU, något som lätt glöms bort i en ofta kritisk debatt.

Paulina Dejmeck Hack, kabinettchef hos EU-kommissionär Jessika Roswall. Bild: Sören Andersson

Emil Källström, vd för baskemikalieföretaget Sekab med cirka 70 anställda, var inne på samma spår.

– Vi skickar kemikalier tvärsöver Europa och i grunden funkar det bra. Jag har inga större synpunkter på de värdekedjorna. Jag tror att det är bra med det perspektivet när det råder global osäkerhet. Vi har blivit rikare av detta. Sen finns det gott om hinder, sa Emil Källström.

”Gör det enklare att göra rätt.”

Ett av dessa hinder är bristen på förenklingar. Åsa Bergman, koncernchef på Sweco, såg stora möjligheter, särskilt genom digitalisering.

– Att få ett socialförsäkringsintyg för att kunna resa ut och arbeta tar 11 månader i Sverige, medan det går att få det digitalt i Danmark på några dygn.

Skillnaden i tempo kan vara avgörande, inte minst för mindre företag som saknar resurser att hantera krångliga regelverk.

Emil Källström och Åsa Bergman. Bild: Sören Andersson

För Carl Norinder, vd på Kang som tillverkar skidstavar, blev det tydligt hur små avgifter kan få stora konsekvenser – när de kombineras med byråkrati.

– Vi vill lägga så lite tid som möjligt på administration. Det är lättare med AI nu, men innan var man nästan tvungen att anlita konsulter för att tolka, sa Carl Norinder.

Anna Stellinger, chef för internationellt och EU på Svenskt Näringsliv. Bild: Sören Andersson

Krångliga processer går att lösa, men kräver pengar och tid, vilket många bolag inte har, enligt Rickard Lyko, vd på skönhetsföretaget Lyko. Han efterfrågade mer digitalisering och gemensamma plattformar.

– Det är en utmaning att kunna göra rätt. Inte minst är det svårt när man vill vara snabb och innovativ. Gör det enklare att göra rätt, uppmanade han.

Anna Stellinger, chef för EU- och internationella frågor på Svenskt Näringsliv, underströk att den svenska regeringen har gjort mycket för att lyfta konkurrenskraftsfrågan inom unionen.

– Det gäller att hålla i den linjen. Svenskt Näringsliv kommer att fortsätta att presentera företagens verkliga problem och även konkreta förslag på lösningar, avslutade hon.