BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Rapport: En miljard i sjön om järnvägsunderhållet återförstatligas

Bild: Fredrik Sandberg/TT

Trafikverkets inköp av entreprenadupphandlingar uppgick i fjol till 8,16 miljarder och skulle bli en miljard dyrare om det inte konkurrensutsattes.

Det visar en ny rapport från Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ och Byggföretagen.

– Det är av största vikt att det angelägna järnvägsunderhållet sker resurseffektivt och med respekt för skattepengarna. Ett återförstatligande skulle medföra en kostnadsökning om en miljard vilket exempelvis motsvarar byte av 200 spårväxlar, säger Stefan Gustavsson, vd för Infranord i ett pressmeddelande.

Järnvägsunderhållet kan inte slarvas bort i administrativt krångel, menar Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

– Det behövs en politisk borgfred om underhållets organisation. Nu behövs fler innovativa entreprenörer ute i spåren inte färre, säger hon.

Kostnaden för att återställa järnvägssystemet till en lägsta acceptabel standard uppskattas av Svenskt Näringsliv till 37 miljarder kronor.

Byggföretagen: ”Kostnadsökning på en miljard vid återförstatligat järnvägsunderhåll”