KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Industrin: De gröna värdekedjorna avgörande för omställningen

LKABs vd och koncernchef Jan Moström under pressträff vid LKAB i Kiruna. Bild: Jonas Ekströmer/TT

Ska Sverige klara den gröna omställningen så kommer de gröna värdekedjorna vara avgörande. Enligt Jan Moström, vd på LKAB, är den koldioxidfria järnsvampen början på den tunga gröna industriella omställningen. ”Det är den absolut viktigaste insatsvaran för att göra fossilfritt stål”, sa han under ett seminarium i Almedalen.

De gröna värdekedjorna och tillgången till metaller och mineraler diskuterades under ett seminarium i Almedalen arrangerat av Svemin, branschorganisationen för gruvor, mineral- och metallproducenter i Sverige. Jan Moström, vd på LKAB, lyfte under seminariet fram stålet som ett fantastiskt material som använts i över 2 000 år. Numera är järnsvampen början på den tunga gröna industriella omställningen, konstaterade han.

Järnsvamp är en mer förädlad produkt än järnmalmspellets och tillverkas genom att vid lägre temperaturer avlägsna järnmalmens syre med hjälp av koloxid och vätgas framställd ur naturgas.

– Vår koldioxidfria järnsvamp är framställd via direktreduktion av vätgas i stället för masugnar.

– Det är den absolut viktigaste insatsvaran för att göra fossilfritt stål, sa han.

Han menar att även om produktionen av komponenter är viktig ur en klimathänsyn, så sker de största utsläppen vid transporterna.

– Det är jättebra med stora batterier och mycket ström, men har du ingen motor att driva så blir det jobbigt.

– Sällsynta jordartsmetaller och permanentmagneter är kanske de viktigaste förutsättningarna för att få till de effektiva elmotorerna som behövs framöver.

Stefan Romedahl, Direktör på Boliden Gruvor, konstaterade att behovet av koppar kommer att öka dramatiskt framöver.

– Den koppar som vi har att tillgå är bara en del av det som kommer att behövas framöver. Om man ser på de utredningar som gjorts så visar de att kopparproduktionen kommer att behöva fördubblas eller tredubblas framöver.

För att vi ska klara av våra mål är det jätteviktigt att hela värdekedjan fungerar.

Han menar att Boliden vill öppna fler gruvor.

– Boliden och även LKAB har visat att vi är extremt duktiga på att bryta malm då vi gör det effektivt och miljösmart. Så varför ska inte vi få använda den tekniken som vi redan har i ännu högre utsträckning?

Niklas Wahlberg, VP Societal challenges and solutions på Volvo Group, lyfte fram deras mål att bli helt fossilfria 2040.

– Stål är ett framträdande material i många av Volvos maskiner och lastbilar. Vi levererade den första fossilfria dumpern förra året till en kund.

– För att vi ska klara av våra mål är det jätteviktigt att hela värdekedjan fungerar. Vi ser också ett väldigt tryck från våra kunder och våra kunders kunder att ställa om.

Det krävs lagstiftning som är långsiktig och förutsägbar.

Julia Altenhofer, Chef Public Affairs på Northvolt, som producerar litiumjonbatterier till bland annat elfordon, menar att tillgången på batterier i år kommer att vara mindre än efterfrågan.

– Vi ska komma ihåg att den här industrin startade på noll för bara några år sedan här i Europa och att andra världsdelar, till exempel Asien, ligger tio år före Europa. Men vi är på god väg.

Hon lyfte fram att hela värdekedjan är global och att spelplanen därmed också måste vara jämlik globalt.

– Konkurrensen bryr sig inte om exakt var man är och det är höga investeringskostnader som vi pratar om. Det krävs lagstiftning som är långsiktig och förutsägbar, så att man vet att om man investerar idag så vet man vad som kommer att gälla framöver.