DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Hälften av Sveriges företag riskerar sin konkurrenskraft

Bild: Mostphotos

Många svenska företag kommer behöva ställa om sin verksamhet för att kunna vara fortsatt lönsamma, visar en ny undersökning.

Med nuvarande inriktning kommer hälften av företagen att tappa sin konkurrenskraft inom tio år. I tider av ekonomisk oro sticker samtidigt hälsorisker ut som ett mot tillväxten mot det egna företaget, visar en ny undersökning bland företagare som tagits fram av PwC med stöd av Kantar/Sifo.

– Resultatet är en väckarklocka för alla entreprenörer och företagare, men även för politiken, investerare och kunder. Vilket näringsliv vill vi ha i Sverige? Vad är vi beredda att göra och hur når vi dit tillsammans? En nyckel är att än mer integrera innovation och ständig utveckling i affärsstrategin och att samarbeta med andra. Då får vi mer kraft till en positiv förändring som håller över tid, säger My Lidén som är revisor och rådgivare på PwC Sverige, i ett uttalande.

Pressmeddelande: Hälften av Sveriges företag riskerar sin konkurrenskraft inom tio år