RÄNTAN OCH INFLATIONEN

Livsmedelsföretagen i öppet brev till finansministern: ”Vi måste reagera”

Livsmedelsföretagens öppna brev till finansministern har publicerats i Aftonbladet, Expressen, DN och DI. Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen. Bild: Pressbild

Efter att finansminister Elisabeth Svantesson vid ett flertal tillfällen uppmanat dagligvaruhandeln att ”pressa leverantörerna” för att få ner matpriserna har Livsmedelsföretagen nu dragit igång en stor annonskampanj. Det framgår av ett pressmeddelande.

Livsmedelsföretagen företräder 800 svenska livsmedelsproducenter och publicerar nu helsidesannonser i Aftonbladet, Expressen, DI och DN.

– Svensk livsmedelsproduktion har aldrig varit så pressad som nu. Svenska producenter av mat och dryck har sedan 2021 drabbats av extrema kostnadsökningar på allt som krävs för att producera livsmedel. Kostnadsökningarna beror på externa faktorer och kriser utanför producenternas kontroll, bland annat kvardröjande effekter av pandemin, dåliga skördar, globala flaskhalsar och kriget i Ukraina, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, i pressmeddelandet.

Pressmeddelande: Livsmedelsföretagen: ”Var tror finansministern att producenterna ska göra av sina ökade kostnader?”