DEBATTEN OM FRISKOLORNA

Ny rapport: Bättre resultat i friskolor än kommunala skolor

Bild: Ernst Henry Photography AB

Drar elever i kommunala skolor nitlotten? Enligt en ny rapport är svaret ja. En analys av den senaste PISA-rapporten visar att elever i fristående skolor presterar bättre i skolan och är nöjdare med sin undervisning.

På uppdrag av Svenskt Näringsliv analyserar skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren resultaten av den senaste PISA-undersökningen som gjordes 2018.

Rapporten visar att elever i friskolor presterar bättre i matematik, läsförståelse och naturvetenskap än elever i kommunala skolor. De får 10–13 högre i poäng, vilket motsvarar inlärningen som sker under en tredjedel av ett läsår. Jämförelserna är statistiskt säkerställda både innan och efter justering av elevers bakgrund.

Med de nya resultaten hoppas Magnus Wallerå, avdelningschef för kompetensförsörjning på Svenskt Näringsliv, kunna bredda debatten om friskolorna.

– Vi vill med rapporten stimulera diskussionen om skolans resultat och vad som kan förklara god undervisningskvalitet, säger Magnus Wallerå.

Fler av friskolornas framgångsfaktorer går att finna i PISA-rapporten. I genomsnitt presterar fristående skolor bättre på flera punkter. Till exempel använder de digitala hjälpmedel i klassrummen, får anpassad undervisning och har i genomsnitt ett bättre studieklimat.

– Det är ju tämligen självklara faktorer som samvarierar med hur väl eleverna lyckas, bland annat studiemiljön i klassrummet, lugn och ro, stöd och feedback från lärarna, att undervisningen är anpassad efter elevernas behov. Alltså förutsättningar som egentligen alla skolor kan skapa genom gott ledarskap och duktiga lärare.

Svenskt Näringsliv: ”Det vore mycket bekymmersamt om PISA som internationell kunskapsmätning skulle hamna i vanrykte”

Läs rapporten: Vad kan vi lära av PISA 2018 – faktorer bakom svenska elevers resultat