KLIMATOMSTÄLLNINGEN

Het marknad – allt fler köper begagnat

Sofie Brundell tittar på begagnade glasögon i en Synsambutik i Stockholm. Hon handlar begagnat ibland, till exempel till hemmet. "Jag kan tycka att det är jobbigt med kläder för att det blir övermäktigt. Med prylar är det lite lättare. Det här är ju en välsorterad second hand. Det kan ibland vara second hand-butikers nackdel att det bara är ett hopkok av möbler, kläder och prylar och då måste man ha en annan energi", säger hon. Bild: Christine Olsson/TT

Ekonomi (TT)

Pandemin har gett en extra skjuts åt begagnatmarknaden som sedan tidigare växer i en snabbare takt än handeln i övrigt.

Ambitiösa klimatmål gör också att flera etablerade handlare ser det som ett måste att satsa på försäljning av andrahandsvaror.

Mer tid i hemmet och ett ökat intresse för utomhusaktiviteter – det är några av förklaringarna till att pandemin accelererat begagnatförsäljningen.

– De sista åren har vi växt väldigt mycket och pandemin är en del av det. Folk har varit hemma och inte spenderat pengar på restauranger och andra nöjen. Man har haft mer tid för att rensa och uppgradera och man har tagit tag i hobbies, säger Stefan Öberg, vd på Tradera.

Den största delen av de begagnade varorna som säljs byter ägare via plattformar som Tradera, Blocket och Facebook, enligt Svensk Handel. Ny teknik och sociala medier har gjort det lättare att hitta de prylar man söker.

Fler konsumenter uppger att de ökat sina begagnatköp under pandemin än dem som minskat inköpen. Två av tre konsumenter köpte en eller flera begagnade varor under 2020.

– Vi har kontinuerligt vuxit i trafik och räckvidd. 2020 var ett år med trafikrekord på trafikrekord, säger Robin Suwe, vd på Blocket.

"Har professionaliserats"

Blocket går inte längre ut med siffror på det samlade värdet av de annonser som ligger ute. Trafiken till Blockets sajt växte ungefär 13 procent under 2020, enligt Robin Suwe.

Handeln på Tradera omsatte i fjol 2,5 miljarder kronor och tolv miljoner saker bytte ägare. Tradera noterade också ett rekord i kundtillströmningen och antalet nya användare. Ungefär två miljoner handlade på sajten. Flera av de etablerade second hand-kedjorna, som Myrorna och Röda Korset, har också börjat sälja sina varor via Tradera.

I slutet av maj släppte Svensk Handel en rapport där den svenska begagnatmarknaden för första gången kvantifierades. Enligt rapporten, som dels bygger på omfattande konsumentundersökningar samt bolagsdata, omsatte andrahandsmarknaden i Sverige 20 miljarder kronor under 2020. I siffran inkluderas alltså både butikshandel och handel mellan privatpersoner.

– Den har professionaliserats och gått från skam till glam, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Växer snabbt

Även om begagnatmarknaden fått en extra skjuts under pandemin, likt e-handeln, finns underliggande trender som har drivit på utvecklingen under flera års tid. En värderingsförskjutning har skett som har gjort att en bredare grupp ser det som något positivt att handla begagnat. En stark drivkraft är den ökade medvetenheten kring konsumtionens påverkan på klimatet, enligt Johan Davidson. Valet att handla second hand drivs främst av en fråga om pris, hållbarhetsaspekter och ett unikt utbud, enligt konsumenterna.

Även om omsättningen på andrahandsmarknaden i dag bedöms utgöra endast drygt två procent av detaljhandelns totala försäljning så växer andrahandsmarknaden snabbare. Medan detaljhandeln har växt mellan 2–3 procent årligen har tillväxten bland begagnataktörerna varierat mellan 7–14 procent de senaste åren, enligt tillgänglig data.

– Sedan 2016 har tillväxten varit betydligt högre än för detaljhandeln i genomsnitt, säger Johan Davidson.

Detaljhandeln satsar

Allt fler företag ser det också som en nödvändighet att haka på trenden och hitta cirkulära affärsmodeller. Etablerade andrahandskedjor, som ofta är ideella aktörer, har fått konkurrens från storföretag. E-handelsbolag som Zalando och Na-kd har sjösatt second hand-satsningar. Klädkedjor som Polarn o Pyret och nyligen Lindex satsar också på att samla in begagnade plagg av det egna märket och sälja dem på nytt.

Inredning- och köksartikelföretaget Cervera har också dragit i gång en satsning på att sälja vintage-produkter. Och Ikea testar nu att sälja begagnade Ikeamöbler i egen regi i återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna. Butiken är möbeljättens första i sitt slag i världen och ses än så länge som ett innovationstest.

– Vi har ett ambitiöst klimatmål att Ikea ska bli både klimatpositiva och cirkulära till 2030. Det är därför vi gör det här. Halva lösningen till klimatomställningen kommer från den cirkulära omställningen. I den resan är att kunna hjälpa våra kunder att förlänga livet på sina produkter, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Satsningen startade i november förra året och görs i provperioder om sex månader. Till butiken i Retuna kan konsumenter som inte själva vill sälja sina begagnade Ikea-möbler donera dem. Sakerna tas sedan om hand för att kunna säljas för omkring halva ordinarie priset.

Vill nå fler

Nyligen utökades butiksytan och testet förlängdes en period. Ikea har också påbörjat ett test med uthyrning av vissa produkter. Men att vara etablerad aktör ställer krav på säkerhet i produkterna och kvalitet. En stor utmaning är också att hitta lönsamhet i den cirkulära verksamheten, enligt Jonas Carlehed. Men intresset är stort, både från internationella medier och privatpersoner som vill donera saker och köpa begagnat.

– De produkter som kommer in säljer slut i princip samma dag, säger Jonas Carlehed.

Förenklade och utvecklade försäljningsmetoder samt den demografiska utvecklingen talar för att tillväxten på andrahandsmarknaden fortsätter i hög takt, enligt Svensk Handels chefsekonom. Unga handlar begagnat i större utsträckning än äldre.

– Någonstans i storleksordningen 1,5 miljarder kronor kan det växa årligen framöver. Det motsvarar ungefär 7,5 procents tillväxt. Och det är ett försiktigt antagande, säger Johan Davidson.

Det finns mycket kvar att göra för att nå fler, enligt Traderas vd Stefan Öberg.

Det handlar bland annat om sådant som trygghetsaspekter, fraktkostnader, hur smidigt det är att handla och inställningen till att handla saker som någon annan använt.

– Det handlar om att riva ner okunskap och fördomar, säger Stefan Öberg.

– Bara 50 procent säger att de har handlat begagnade grejer online under det senaste året. Så det finns stora grupper vi inte har nått ännu. Vår utmaning är att visa att det inte är komplicerat att köpa och sälja, säger han.

Helena Wande/TT

Marknaden för begagnade varor växer, både vad gäller affärer mellan privatpersoner och hos kommersiella företag som erbjuder begagnade varor. I Stockholm säljer exempelvis Synsam begagnade varor. Bild: Christine Olsson/TT

Fakta

Den ungefärliga konsumentmarknaden för begagnade detaljhandelsvaror uppskattas till 20 miljarder kronor under 2020.

Två av tre konsumenter handlade en eller flera begagnade varor i fjol.

Den genomsnittliga begagnatkonsumenten köper fyra begagnade varor per år.

Begagnataktörer inom detaljhandeln hade en tillväxt på 14,7 procent under 2019. Det kan jämföras med den totala detaljhandeln som växte med 3,5 procent samma år.

Det finns omkring 1 000 fysiska butiker i Sverige som främst säljer begagnade varor.

Tradera, Blocket, Facebook, Erikshjälpen och Myrorna är de vanligaste inköpsställena för konsumenter av begagnade varor.

Källa: Svensk Handel