DET SVENSKA SKATTETRYCKET

Åkerikritiken: ”Tre miljoner kronor mer i dieselräkningar”

Bild: Adam Ihse/TT

Efter rekordhöga dieselpriser är kritiken hård från åkeribranschen. ”Jämfört med för ett år sedan har vi tre miljoner kronor mer i dieselräkningar”, säger Anders Söderberg, ägare av åkerifirman Anders Söderberg Transport, till SvD.

Han efterfrågar en kompensation för att tanka biobränsle.

– Självklart tar vi oss ur den här svackan också. Men tänk vad som skulle hända om alla åkerier skulle ställa sina lastbilar i en vecka. Ingenting skulle fungera, säger Anders Söderberg till tidningen.

Sveriges hantering av bränslefrågan politiskt börjar nå vägs ände, anser John Hassler, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.

– Att Sverige minskar utsläppen genom att höja bränslepriserna direkt via skatter eller via en fortsatt forcerad inblandning av biobränsle kommer inte ha någon som helst effekt för de totala utsläppen. De kommer att bestämmas av hur många utsläppsrätter som kommer ut. Om vi fortsätter att minska utsläppen enligt våra transportsektormål som inte ligger i linje med resten av EU skapar vi bara utrymme för utsläpp på andra håll, säger han till SvD.

SvD: Hård kritik från åkerier - ”Bilarna måste ju rulla”