BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Överens om Stockholmstunnel för 34 miljarder

Det pågående bygget av Förbifart Stockholm visades upp för media i oktober 2023. Nu är regering, region och kommuner överens om ännu ett enormt infrastrukturprojekt. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Regeringen är överens med Stockholms stad, Region Stockholm och flera kommuner om bygget av Östlig förbindelse, rapporterar Mitti.

Uppgörelsen innebär att parterna skrivit under en avsiktsförklaring.

Det enorma vägprojektet, en tunnel som binder ihop huvudstadsregionens norra och södra delar, beräknas kosta 34 miljarder kronor.

En dragkamp har pågått i över ett år mellan regeringen, som drivit på för förbindelsen, och det rödgröna styret i Stockholms stad och Region Stockholm, som motsatt sig.

Att man nu är överens innebär att regeringen går med på att skjuta till de miljarder som saknas för att färdigställa bygget av den nya tunnelbanan samt påbörja en utbyggnad av spårvägstrafiken i södra Stockholm, enligt Mitti.

– Nu tas ett mycket viktigt steg för att förverkliga ringleden runt Stockholm, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Dagens industri.

Jakop Dalunde (MP), ordförande i Region Stockholms trafiknämnd, ser inte överenskommelsen som en eftergift till regeringen.

– Regeringen försökte dels få oss att ta ställning politiskt för det här robust olönsamma vägprojektet, dels att vi skulle vara med och finansiera det. Båda de sakerna har vi lyckats stoppa, säger han till Mitti.

Avtalet innebär inte ett definitivt beslut om att tunneln byggs. Enligt Trafikverkets analys skulle Östlig förbindelse i föreslagen tappning ge samhällsekonomiska förluster på 25 miljarder kronor.

Regeringen ska nu analysera andra förslag för att se hur projektets lönsamhet skulle kunna förbättras.