RÄNTAN OCH INFLATIONEN

Chefsekonomerna: Nu kommer räntesänkningarna – ”Inga andra alternativ”

Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, Erik Spector, chefekonom på Teknikföretagen. Riksbankschefen Erik Thedéen och Åsa Olli Segendorf, chef för avdelningen penningpolitik under presskonferensen när Riksbanken presenterade sitt räntebesked i mars 2025. Bild: Pressbild, Christine Olsson / TT

Osäkerheten lamslår de svenska konsumenterna. Nu har Riksbanken inga andra alternativ än ytterligare räntesänkningar, menar flera chefekonomer. ”Många hushåll har det fortfarande väldigt knapert” säger Visitas Thomas Jakobsson till TN.

Den globala osäkerheten i spåren av handelskriget har skapat en osäkerhet hos både det svenska näringslivet och konsumenterna. Inför att Riksbankens ska presentera sitt nästa räntebesked den 18 juni hoppas flera chefsekonomer på en sänkning för att stimulera konsumtionen. Erik Spector, chefekonom på Teknikföretagen, konstaterar dock att det är långtifrån självklart vilket besked som Riksbanken kommer att presentera nästa vecka.

– Vi på Teknikföretagen landar ändå i att räntan troligtvis sänks vid det kommande mötet. Anledningen är först och främst att både BNP och inflation har utvecklats svagare än i Riksbankens prognos.

Men det finns samtidigt faktorer som talar för en mer försiktig hållning från Riksbanken, menar han.

– Inflationsförväntningarna bland hushåll och prisplaner i detaljhandeln ligger fortsatt högt men det har inte riktigt framhållits som något stort problem i Riksbankens tidigare protokoll. Riksbankens egen företagsundersökning visar dessutom att färre företag planerar höjda priser. Det är nog heller inte obetydligt för direktionen att marknaden förväntar sig en räntesänkning på kommande möte.

Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, är tydlig med att hon vill se en sänkning.

– Handeln var den bransch som drabbades av lågkonjunkturen allra först. Även när hushållen fortsatte att gå på restaurang och resa så handlade man inte, säger hon.

”Handelsföretagen har under en längre tid haft en låg framtidstro”.

Det är många konsumenter som har levt på sparade pengar under en tid och nu har ett väldigt stort behov av att spara. Riksbanken har underskattat konsumenternas behov av att spara och amortera, menar hon.

– Även om vi sett reallöneökningar under våren så är det alldeles uppenbart att det här extra konsumtionsutrymmet inte främst används till konsumtion, utan till sparande.

Under våren 2025 har USA:s president Donald Trumps tullar skapat en osäkerhet hos de svenska konsumenterna och konsumtionen har minskat.

– Handelsföretagen har under en längre tid haft en låg framtidstro med bland annat svaga förväntningar på lönsamhet och anställningsmöjligheter. Oroligheter i omvärlden gör inte situationen bättre.

– Med anledning av detta har vi under våren sett en ökad osäkerhet hos både företagen men framför allt hos konsumenterna.

Hon hoppas nu på att Riksbanken sänker styrräntan den 18:e juni.

– Så som jag ser det nu så finns det inga andra alternativ kvar utan nu måste de göra det. Så vi tror och hoppas på två snabba sänkningar, och även en till i höst. Konsumtionen måste ta fart på allvar.

”Det handlar om att överleva i tider där konsumtionen går ner”.

Handelsbranschen har under de senaste åren drabbats av kraftiga kostnadsökningar, bland annat i form av hyresökningar och dessutom upphörde den tillfälligt sänkta arbetsgivaravgiften för unga mellan 19 och 23 år under 2023 vilket slog hårt mot branschen som anställer många unga, menar hon.

– Alltså det handlar i grunden om att vara lönsam, att överleva i tider där konsumtionen går ner.

– Jag tror absolut att räntesänkningar skulle kunna stärka framtidstron i branschen. Men utöver det behöver konsumtionen i detaljhandeln komma i gång. Där spelar räntesänkningar en viktig roll.

I Visitas prognos kommer Riksbanken sänka räntan både den 18:e juni och ytterligare en gång den 20 augusti berättar chefekonomen Thomas Jakobsson.

– Våra företag behöver definitivt en räntesänkning nu. Det är väldigt tydligt att konsumtionen, och det gäller inte bara besöksnäringen utan hela näringslivet, inte har tagit fart tillräckligt efter förra årets räntesänkningar.

– Därför är det är tydligt att det behövs fler räntesänkningar för att konsumtionen ska kunna leda oss ur den här lågkonjunkturen.

”Det är fortfarande många hushåll som har det väldigt knapert”.

Han konstaterar att logimarknaden ”står och stampar”.

– Vi har både sett en minskning av de svenska resenärerna men också en ökning av besökare från bland annat Danmark, Tyskland och Finland på grund av euroutvecklingen.

– Innan pandemin var vi vana vid en volymtillväxt på runt fyra procent, men numera är det noll. Den är ingen katastrof men inte heller positivt.

Men när det gäller restaurangmarknaden är läget betydligt mer allvarligt, menar han. Som många andra branscher har restaurangbranschen drabbats hårt av kraftiga kostnadsökningar bland annat i form av ökade hyror och råvarupriser samt att den tillfälligt sänkta arbetsgivaravgiften för unga slopades.

– När allt detta hände så följde inte försäljningspriserna inom restaurangbranschen med upp, vilket skapade stora lönsamhetsproblem.

– Men nu har vi hamnat i ett läge där vi har ytterligare lönsamhetsproblem fast från andra hållet, då försäljningsvolymerna sjunker. Under de senaste åren har restaurangmarknaden varit oväntat stark men nu ser vi en försvagning.

Han menar att de senaste årens höga inflation och ränteökningar successivt ätit upp hushållens ekonomi.

– Det är fortfarande många hushåll som har det väldigt knapert, även om reallönerna har börjat öka igen så är man ju långt ifrån de tidigare nivåerna och det syns väldigt tydligt i restaurangbranschen.