DEN SVENSKA INDUSTRIN

Näringslivet kan få betala för järnväg i norr

Malmbanan, här i närheten av Kiruna. Bild: Fredrik Sandberg/TT

För att snabbt kunna etablera exempelvis ett dubbelspår mellan Luleå och Boden kan gruvbolaget LKAB och stålföretaget H2 Green Steel behöva stå för finansieringen, skriver Dagens Industri.

Konflikten mellan bolagen, gällande kapaciteten på Malmbanan, har hindrat ett avtal om malmleveranser till Boden, vilket har lett till att H2GS tänker importera järnmalm från Brasilien och Kanada istället.

Trafikverket håller nu på med flera utredningar och ska lämna ett förslag till regeringen i september. Att ett dubbelspår mellan Luleå och Boden kommer att finnas med där är en lågoddsare enligt Dagens Industri. Men det finns i dagsläget inga medel för satsningen och projekt likt dessa kräver regeringsbeslut. Trafikverket tittar även på andra lösningar för viktiga järnvägsprojekt.

– Ett alternativ är förskottering från näringslivet. Där för vi en dialog med de större bolagen. Vi för också en dialog med kommuner och regioner om förskottering för att komma i gång snabbare, säger Helena Eriksson, regionchef i norr till DI.

Dagens Industri: Storbolagen kan få betala för järnvägsbygge