DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN

Fortsatt strejkrisk – förhandlingar pausas

Förhandlingsledaren Marianne Hernæs möter media om SAS-förhandlingarna utanför Näringslivets hus i Stockholm. Bild: Chris Anderson/TT

Trots ännu en natt med intensiva förhandlingar lyckades SAS, medlarna och pilotfacken inte nå en överenskommelse nog till tidsfristen. Medlingen förlängs åter igen, nu till måndag klockan 12.

– Vi står fortsatt väldigt långt ifrån varandra, säger SAS förhandlingschef Marianne Hernæs.

Både SAS och pilotfacken är trötta efter att ha förhandlat långt in på småtimmarna.

Parterna kommer att ta en paus under lördagen, vila upp sig och återuppta medlingen tidigt på söndagen, uppger Roger Klokset, ledare för fackföreningen Norske SAS-flygeres forening (NSF).

Varken pilotfacken, SAS eller medlarna går in på vilka delar de är överens i än så länge. De är dock alla överens om att de behöver sova.

– Vi möts igen i morgon. Nu ska jag hem och sova, jag har inte sovit på många timmar, säger Keld Bækkelund Hansen, ledare för fackförbundet Dansk Metal, när han mötte pressuppbådet utanför Näringslivets hus på Östermalm i Stockholm efter det att den tidigare tidsfristen löpt ut klockan 11 på lördagen.

Månadslånga förhandlingar

Förhandlingarna har pågått i månader. Vid 01-tiden natten mot lördag förlängdes tidsfristen en tredje gång, till klockan 11 på förmiddagen. Efter att ha förhandlat hela natten är de fortfarande inte klara och nu skjuts det alltså upp igen.

Enligt den norska riksmedlaren Mats Wilhelm Ruland har parterna suttit tillsammans och pratat med varandra under natten.

Vissa framsteg ska ha gjorts under natten, enligt Marianne Hernæs.

– Men vi står fortsatt väldigt långt ifrån varandra, säger Hernæs.

Enligt Martin Lindgren, ordförande för SAS-sektionen på Svensk pilotförening, har stämningen i förhandlingsrummet varit god under de senaste timmarna trots att norska och svenska pilotfacken riktade hård kritik mot SAS på fredagen.

Då satte man från norskt håll hård press på flygbolaget när det norska pilotfacket hotade med att driva företaget i konkurs.

– Trots att det är svåra frågor så har vi respekt för varandra och försöker lösa frågorna så gott vi kan, säger Lindgren men understryker att:

– Företag som inte respekterar den svenska modellen och de lagar och de avtal vi har ingått, de ska inte förekomma på svensk arbetsmarknad.

Vill hålla tempot uppe

Alla tre fackförbund, det svenska, norska och danska, är överens och agerar som en part, säger Martin Lindgren.

Nu måste en överenskommelse nås senast måndag klockan 12, annars finns det risk för att piloterna går ut i strejk.

Om detta kommer att vara den sista tidsfristen som sätts innan strejkhotet blir verklighet vill pilotfacken inte svara på.

– Vi kan inte kommentera medlingen men vi värderar att den frist som har satts nu ska räcka. Vi vill också hålla tempot uppe och kunna nå en lösning, det är vi skyldiga alla passagerare som går och väntar. Det är också därför som vi inte sätter tidsfristerna för långt fram, säger Roger Klokset.

Beata Wallsten/TT

Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk pilotförening hoppas och tror att parterna kommer att komma överens. Bild: Chris Andersson/TT

Fakta

Om strejken bryter ut på måndag kommer de plan som körs av cirka 900 SAS-anställda piloter att ställas in. Det handlar om mellan 200 och 250 plan dagligen, upp mot 30 000 passagerare berörs.

SAS uppger att information om inställda plan har lagts ut på bolagets hemsida, de markeras "Sannolikt inställt om strejken inträffar".

SAS erbjuder ombokning av flygningar som kan komma att påverkas.

Källa: SAS

Fakta

Piloterna hos SAS hade varslat om strejk från och med den 29 juni eftersom parterna inte kunnat komma överens om ett nytt kollektivavtal.

Enligt Svensk pilotförening handlar strejken om att SAS inte har återanställt de 560 piloter som varslades under pandemin och att flygbolaget i stället använder sig av piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.

Pilotfacket menar då att SAS har åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet då flygbolaget har anställt ersättare i stället för tidigare medarbetare.

Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har inte kunnat nå en uppgörelse. Piloternas gamla kollektivavtal löpte ut i slutet på mars.

Den 9 juni lämnade pilotfacken in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet. Medlingen har pågått sedan den 13 juni.