DEN SVENSKA ARBETSMARKNADEN
Ny regel ställer till det för hel bransch – ”Svårt att se nyttan för någon”
Bristande matchningar, administrativa krav och juridiska gråzoner. Det är den nya verkligheten för bemanningsbranschen ett år efter att den så kallade 24-månadersregeln började gälla. ”Det slår mot kompetensförsörjningen”, säger Patrik Eidfelt på Kompetensföretagen.
Som en del av de nya LAS-reglerna, infördes 24-månadersregeln som syftar till att bemanningsanställda ska erbjudas tillsvidareanställning hos kundföretaget när personen har varit placerad på samma driftsenhet i 24 månader under en 36-månadersperiod. Efter det har kundföretaget en månad på sig att erbjuda tillsvidareanställning eller två månadslöner i kompensation.
Drygt ett år efter att 24-månadersregeln börjat gälla, har den dock inte fått önskad effekt, menar Patrik Eidfelt, förbundsdirektör på Kompetensföretagen.
– De signaler vi får, och även via undersökningar med kundföretag, är att de två varianterna (tillsvidareanställning eller kompensation) utnyttjas i väldigt liten utsträckning. Det är snarare så att man hellre avslutar inhyrningarna inom ramen för en tvåårsperiod, säger han till TN.
Han berättar att den nya regeln har orsakat en minskad omsättning i branschen med tio procent. För vissa företag är det uppemot 20 procent.
– Våra medlems- och kompetensföretag har slagits brett av regeln, samtidigt som vi har haft en lågkonjunktur, säger han.
Sämre flexibilitet
Bland dem som påverkas finns Lernia Bemanning, som har tappat ungefär tio procent av sin omsättning som en effekt av regeln.
– Många företag tar in konsulter när det inte finns ett permanent behov vilket kräver mycket flexibilitet. Men efter att regeln började gälla har flexibiliteten blivit sämre, säger Magnus Bergqvist, operativ chef på Lernia Bemanning och Rekrytering.
”Det krånglar till det för branschen samtidigt som det slår mot kompetensförsörjningen”
För bemanningsföretag är det en naturlig process att en inhyrd medarbetare så småningom går över till kund. Men snarare än att utgå från om individen har rätt kompetens, passar bäst på arbetsplatsen eller trivs, riktas nu ett större fokus på hur länge personen har varit inhyrd, menar Patrik Eidfelt.
– Tidigare var marknaden mer behovsstyrd där man utgick från vad man hade för kompetensbehov och för vilken period. Nu får du plötsligt en helt ny aspekt där du måste titta på hur länge du kan använda konsulttjänsten. Det krånglar till det för branschen samtidigt som det slår mot kompetensförsörjningen, säger han.
Skapar register
I och med att kunderna får ett större ansvar måste företagen skapa register för att hålla koll på när konsulterna klev på sina uppdrag.
– Vi ser att stora företag investerar i system för att räkna på tiden för sina inhyrningar på individnivå. Mindre företag har inte det uppbyggt på det sättet. Då landar det ofta på oss leverantörer i stället och hur vi hjälper dem att ha koll på det. Våra konsultchefer är ute och pratar med kunderna om hur reglerna fungerar. Men vi skulle hellre vilja att de lägger tid på våra kunder och bemanningskonsulter än att sitta och räkna tider, säger Magnus Bergqvist.
”Vi ser också att konsulter på grund av tidsbegränsningarna får avsluta på en arbetsplats där de trivs och tvingas hitta ett annat uppdrag”
24-månadersregeln innebär också att konsulterna tvingas rotera oftare. Det kan göra matchningen svårare, särskilt om det handlar om mindre städer och mer specifika kompetenser, menar han.
–Det finns också fall där rotationerna leder till att konsultens kompetens inte kommer till sin rätt. Vi ser också att konsulter på grund av tidsbegränsningarna får avsluta på en arbetsplats där de trivs och tvingas hitta ett annat uppdrag. Det skapar ett onaturligt stopp som inte har att göra med efterfrågan, säger Magnus Bergqvist.
Gråzoner
Ett annat problem som uppstår är tolkningen av vilka inhyrda som ska omfattas av regeln, vilket riskerar att slå mot konkurrensneutralitet där bemanningsbranschens företag missgynnas gentemot andra.
– Vi kan ha konsulter som inte faller under regeln eftersom de inte är ambulerande konsulter utan ute på en personalentreprenad. För dessa gäller inte regeln. Samtidigt kan andra konsultbolag definitivt ha konsulter som faller under regeln. Det här gör det svårt för företagen att veta vad som gäller. Där finns det en neutralitetsprincip som man behöver förhålla sig till, säger Magnus Bergqvist.
Osäkerhet kring vilka som omfattas av regeln gör att många kundföretag överimplementerar regeln för att inte riskera att göra fel, vilket drabbar många företag helt i onödan, säger Patrik Eidfelt.
– Man gör det för säkerhets skull, så att man behandlar fler konsulttjänster som att de omfattas. Och det är ju en väldigt negativ effekt i sig, säger han.
Sammantaget gör regeln det svårare för många kunder att veta hur de ska göra rätt och planera sin verksamhet, avslutar Magnus Bergqvist.
– Det primära syftet med konsultregeln, 24-månadersregeln, var att det skulle skapa tryggare anställningar. Men det är svårt att se att den här regeln varit till nytta för någon.