AVTALSRÖRELSE

Nytt avtal för massa- och pappersindustrin

Pontus Georgsson, Pappers förbundsordförande. Bild: Jessica Gow/TT

Under söndagen tecknade Industriarbetsgivarna och fackförbundet Pappers nytt kollektivavtal. Avtalet följer industrins märke. Att Pappers i år, till skillnad från förra gången, har valt att stå innanför LO-samordningen har påverkat förhandlingarna positivt, menar Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten.

– Vi är nöjda att kunna konstatera att vi har ett avtal på plats också för massa- och pappersindustrin och att vi även gjort viktiga strukturella förändringar i avtalet, säger Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf i ett uttalande.

Avtalet, som berör ungefär 12 000 medarbetare, sträcker sig över två år och följer märke, normeringen på svensk arbetsmarknad. Det samlade avtalsvärdet är på 7,4 procent. Avtalet löper ut den 31 mars 2025.

Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf Bild: Anders Wiklund/TT

Per Widolf menar att det är positivt att avtalet löper över en längre tid.

– Det gör att vi nu har vi tid på oss att, tillsammans med våra motparter, utveckla branschavtalet inom massa- och pappersindustrin i våra gemensamma arbetsgrupper, säger han.

Pappers skriver i ett pressmeddelande att de är ”nöjda med att flera steg tagits för att skapa en bättre balans mellan jobb och fritid”.

”Vi är väl medvetna om att löneökningarna inte motsvarar kostnadsökningarna i samhället i stort. Här behöver politikerna göra mer för att stötta de mest ekonomiskt utsatta grupperna”, skriver Pappers.

"Ska gälla även för Transport”

Förra avtalsrörelsen valde Pappers att stå utanför LO-samordningen. Men under avtal 2023 har förbundet valt att enas med 12 av de övriga 13 förbunden och ingå i den överenskommelse som samordningen innebär. Det har underlättat förhandlingarna, menar Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten.

– Det har varit positivt och har gjort att vi har kunnat prata saker där vi ser behov av förändringar, både från arbetsgivarsidan och från fackets sida. Diskussionen har blivit mer konstruktiv än att låsa frågan kring vad löneavtalet ska bli, säger han till TN.

Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten Bild: Anders Wiklund/TT

Trots att Pappers förra gången valde att stå utanför, så landade ändå avtalet mellan förbundet och Industriarbetsgivarna på märket.

– Ja, så var det. Men då blev det väldigt låsta förhandlingar, säger Per Hidesten.

I årets avtalsrörelse har Transportarbetareförbundet valt att stå utanför LO-samordningen. Under lördagen meddelade Transport att deras krav på 5,5-procentiga löneökningar över tolv månader ligger kvar. Även om Industriarbetsgivarna inte har något avtal med Transport, så påverkas deras medlemmar mycket av transportnäringen. Och Per Hidesten menar att Transports inställning skapar en stor osäkerhet.

– De är en viktig del i vår värdekedja. Transporterna är avgörande för att vi ska komma ut med våra produkter till kunderna. Vi exporterar nästan allt vi producerar. Allt ska vara på bil, tåg och båt, säger han.

– Det vi har träffat avtal om, 7,4 procent, det ska gälla även för Transport, säger Per Hidesten.