KRIGET I UKRAINA

Ukrainska Olga har fått jobb – men Skatteverkets krångel sätter stopp

”Jag vill inte ta emot något bidrag – jag vill jobba och klara mig själv. Det är frustrerande att inte ha kontrollen över sitt eget liv – man känner sig hjälplös. Kan det vara så komplicerat att ge ut dessa nummer?” undrar Olga Huzovata. Bild: Privat

Tre gånger har Olga Huzovata ansökt om ett samordningsnummer hos Skatteverket. Numret behövs för att hon ska kunna ta det jobb på Scandic som hon erbjöds redan i april. ”Jag är chockad och väldigt besviken”, säger hon till TN.

Under Ukrainakrigets första veckor var staden Dnipro förskonad från angrepp men när den första bomben föll packade Olga Huzovata väskorna och flydde tillsammans med sina barn, 9 och 13 år gamla. Bakom sig lämnade hon sin man som inte får lämna landet och sina föräldrar som ville stanna kvar.

Eftersom hennes syster bor i Sverige sedan snart tio år begav hon sig hit och efter fem dagars resa med tåg och båt kom de fram till Stockholm den 16 mars.

Några veckor senare, den 13 april var Olga Huzovata på anställningsintervju för ett städjobb hos hotellkedjan Scandic. Hon fick snabbt besked om att hon fått jobbet och att hon kunde börja så snart hon fått sitt samordningsnummer, vilket motsvarar ett personnummer och som är något som behövs för att hantera anställda i Scandics interna system.

”Som ett lotteri”

Omkring 30 personer som flytt från Ukraina erbjöds jobb samtidigt eftersom Scandic har stort behov av städpersonal. Vissa av dem fick sitt samordningsnummer efter bara några dagar och har redan hunnit jobba i två månader, medan Olga Huzovata och flera andra fortfarande väntar på det.

– Det är som ett lotteri där vissa hade tur och andra otur. Min arbetsgivare väntar fortfarande på mig och jag ser verkligen fram emot möjligheten att börja jobba och få lön i stället för att leva på ett bidrag som inte räcker till, säger hon.

En månad efter att Olga Huzovata lämnat in sin ansökan om att få ett samordningsnummer hörde hon av sig till Skatteverket för att höra hur det gick men handläggaren kunde inte hitta hennes ansökan i systemet och uppmanade henne att skicka in en ny ansökan och vänta ytterligare 4–6 veckor.

När den tiden hade gått fick hon återigen samma besked – handläggaren såg att Olga Huzovata hade lämnat in en ansökan men själva ansökan gick inte att se och behandla i systemet. Hon uppmanades att lämna in en tredje ansökan.

– Jag är chockad och väldigt besviken. Är Skatteverket verkligen en seriös organisation? Att först vänta i nästan sex veckor, sedan behöva vänta i sex veckor till för att ansökan inte går att hitta – och sedan händer det igen! Jag trodde inte att det kunde fungera så i ett land som Sverige.

”Jag vill inte ta emot något bidrag – jag vill jobba och klara mig själv. Det är frustrerande att inte ha kontrollen över sitt eget liv.”

För Skatteverkets del måste inte en anställd ha ett samordningsnummer för att börja jobba men hos många arbetsgivare är det ett måste för att de interna rutinerna ska fungera.

Dessutom har ukrainare som jobbar hos arbetsgivare där samordningsnummer inte behövs stött på andra typer av problem. Ett av dem är att de inte får ut sin lön eftersom det inte går att öppna ett bankkonto utan samordningsnummer och få företag har idag möjlighet att betala ut lönen i kontanter.

Orolig för att missa jobbet helt

Tjänsten som Olga Huzovata har erbjudits är till och med september men då kan den övergå i en tillsvidareanställning om allt fungerar bra. Drar det ut på tiden med samordningsnummer är hon orolig för att missa jobbet helt eller för att bara kunna jobba som timanställd eller långt utanför Stockholm. Hon konstaterar att hon nu har ett jobb och att hon vill betala skatt.

– Jag vill inte ta emot något bidrag – jag vill jobba och klara mig själv. Det är frustrerande att inte ha kontrollen över sitt eget liv – man känner sig hjälplös. Kan det vara så komplicerat att ge ut dessa nummer? När så många ansöker om exakt samma sak, kan man inte bara köra ”copy-paste”?

”Är Skatteverket verkligen en seriös organisation?”

Även om Olga Huzovata är kritisk till Skatteverkets byråkratiska processer så är hon tacksam för att de har fått komma till Sverige och att så många svenskar är hjälpsamma och vänliga.

– Nu hoppas jag att det ordnar sig snart så att jag kan arbeta i Sverige och försörja mig tills kriget i Ukraina tar slut och jag kan flytta tillbaka och återgå till mitt tidigare jobb som redovisningsansvarig.

Många har väntat i över två månader

Olena Vorobyova, servicechef på Scandic Sjöfartshotellet, förklarar att hotellkedjan inte kan skapa nya anställningsavtal i sina system utan ett personnummer eller samordningsnummer. Nu har företaget väntat i mer än två månader på att flera av de ukrainare som erbjudits jobb ska få sitt samordningsnummer och börja jobba.

– När vi lämnade in ansökan för tio personer samtidigt i april så fick en del av gruppen fick sina samordningsnummer efter knappt en vecka medan andra har väntat i två månader. Det är konstigt, säger hon.

”Även om Sverige vill behandla alla lika så kanske den som inte har en arbetsgivare eller som inte ens planerar att jobba kan vänta i två-tre månader och låta den som har klart med ett jobb gå före”, säger Olena Vorobyova på Scandic. Bild: Sören Andersson

Hon anser att en ansökan från någon som har klart med ett jobb hos en arbetsgivare borde behandlas först hos Skatteverket.

– Även om Sverige vill behandla alla lika så kanske den som inte har en arbetsgivare eller som inte ens planerar att jobba kan vänta i två-tre månader och låta den som har klart med ett jobb gå före, säger Olena Vorobyova.

Skapade flaskhalsar

Den som har fått uppehållstillstånd enligt massflyktsdirektivet har rätt att börja jobba direkt och behöver formellt inte vänta in ett samordningsnummer, enligt Tobias Wijk, verksamhetsexpert på Skatteverket.

Däremot är det många arbetsgivare som behöver personnummer eller samordningsnummer för sina interna systems skull, för att rapportera preliminär a-skatt, och för att betala ut lön bland annat.

Skatteverket är uppdelat på en del som hanterar beskattning och en som sköter folkbokföring och i början av Ukrainakriget skapade den stora mängden överlämningar mellan enheterna flaskhalsar, förklarar han.

– Det var olyckligt för det gjorde att processen lång tid, upp till tio veckor. Nu är den nere på fyra, vilket också är för långt. Vår ambition är att det ska ta 1–2 veckor.

Skatteverkets ambition är att processen med att ge en person ett samordningsnummer ska ner till 1–2 veckor, enligt Tobias Wijk. Bild: Sara Burman

Han tror att det kan vara förklaringen till att en handläggare på Skatteverket har kunnat se att en ansökan är inskickad men inte kunnat lokalisera den i systemen.

Nyligen genomfördes en förordningsändring som ska göra processen snabbare, enligt Tobias Wijk.

Den går ut på att Migrationsverket direkt när beslut har fattats om uppehållstillstånd för en person, skickar alla uppgifter som Skatteverket behöver. Den det berör slipper då skicka in en ansökan och Skatteverket kan tilldela ett nummer direkt.

– Migrationsverket kommer successivt att skicka över information om alla de 30 000–35 000 som nu väntar på ett samordningsnummer och då kommer vår del att ta 1–2 veckor, säger Tobias Wijk.

När TN först talade med Tobias Wijk var ambitionen att rutinerna skulle vara igång senast den1 juli, men det har nu skjutits fram. Skatteverket testar fortfarande systemet och räknar i stället med att det är klart i mitten av juli.

Om samordningsnummer

Ett samordningsnummer är en identitetsbeteckning för personer som inte är eller har varit folkbokförda i Sverige, men som ändå har behov av att ha kontakt med svenska myndigheter eller andra delar av samhället. Samordningsnumret gör det lättare att ha kontakt med svenska myndigheter, arbetsgivare, skola, banker med mera. Det är Skatteverket som beslutar om samordningsnummer.

Källa: Skatteverket