BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Debatt: Det har slarvats med järnvägsunderhållet i decennier

Monica Lingegård, vd SJ AB och Henrik Dahlin, vd Green Cargo. Bild: Pressbild/SJ, Pressbild/Green Cargo

Näringslivets perspektiv borde få större genomslag i arbetet med att öka järnvägens kapacitet, skriver Monica Lingegård, vd SJ AB och Henrik Dahlin, vd Green Cargo på Di Debatt.

De lyfter fram att antalet tågresor har mer än fördubblats sedan 1990 i Sverige, detta samtidigt som spårkapaciteten nästan är oförändrad.

”Att det under decennier har slarvats med järnvägsunderhållet innebär i praktiken att vi konsumerat mer järnvägstjänster än vad vi betalat för. Men skulden försvinner inte för att vi skjuter den framåt. Tvärtom kommer den växa snabbt genom att det påförs en betydande dröjsmålsränta i form av svagare välståndsutveckling, högre miljöbelastning och att vi står sämre rustade om kriget eller krisen kommer”, skriver de.

Di Debatt: Så lyfter vi järnvägen på mindre än 10 år

Om debattörerna:

Monica Lingegård, vd SJ AB

Henrik Dahlin, vd Green Cargo