KLIMATOMSTÄLLNINGEN

"Svensk industri är den nya miljörörelsen”

Volvos vd Jim Rowan presenterar Volvo EX90, Volvo Cars nya helt elektriska SUV, som avtäcks under ett lanseringsevenemang i Kungsträdgården. Bild: Anders Wiklund/TT

Det verkar vara svensk industri, inte politiken, som leder kampen mot klimatkrisen, skriver Aftonbladets ledarskribent Lena Mellin.

"Näringslivet som miljörörelse. Det var det nog inte många som såg framför sig för bara några år sedan. Det finns logik i det. Företag vill tjäna pengar. Den gröna omställningen erbjuder möjligheten till det", skriver hon.

Politiken har dock en viktig roll att spela. Ett kan vara att stödja forskning som företag kan använda för att ta fram nya produkter. Ett annat att ta fram standarder som gör att produkter kan användas överallt. Alternativet, att inte agera, vore otänkbart, menar Mellin.

"Att sätta sig på avbytarbänken och titta på medan företagen tar över klimatkampen vore förödande för politiken som påstår att hejda jordens uppvärmning är vår tids ödesfråga. Den sköter man inte från bänken. Eller?"

Aftonbladet: Industrin är den nya miljörörelsen