STORMAKTEN KINA

Svenska ilskan: Kinapaketen kan vara direkt livsfarliga – ”Situationen är akut”

Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel. Bild: Jessica GowTT, Fredrik Sandberg/TT, Pressbild

De kinesiska e-handelsjättarna översvämmar Europa med miljarder paket – och de seriösa företagen har inte en chans att konkurrera, varnar Svensk Handel. "Att vi utsätter konsumenter för produkter som kan vara direkt livsfarliga är inte rätt", säger experten Martin Kits till TN.

Under de senaste åren har de kinesiska e-handelsplattformarna Shein och Temu vänt upp och ned på hela e-handeln. Totalt skickades 4,6 miljarder småpaket in i Europa från Temu och Shein under 2024, enligt Svensk Handel. Den kraftiga importen har vid flera tillfällen kritiserats, bland annat för att när konsumenten beställer direkt från företag utanför Europa så blir det privatimport och då gäller inte den europeiska kemikalielagstiftningen.

Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel, beskriver det som ett sorts självskadebeteende där EU reglerar europeiska bolag men samtidigt släpper in ”vad som helst” från bland annat kinesiska e-handelsplattformarna.

– Vi älskar konkurrens. Konkurrens finns verkligen i bröstmjölken för hela branschen. Vi tycker att det är superviktigt att företag har möjlighet att slåss mot varandra och hela tiden förbättra sitt erbjudande till kunden.

Varor blir 40 procent dyrare för företag som följer EU-lagar

– Men det kan inte ske på ett sätt som leder till att de här aktörerna kan konkurrera eller kan sätta sina produkter på den inre marknaden helt utan att bry sig om den lagstiftning som svenska och andra europeiska handelsföretag måste förhålla sig till.

Enligt en rapport från Svensk Handel innebär företagens kostnader för att leva upp till EU:s lagar och regler generella prisökningar på 40 procent – vilket är kostnader som de kinesiska e-handelsplattformarna slipper.

– Då har vi räknat på rena compliance-kostnaden för produkter i genomsnitt. På exempelvis en t-shirt är 40 procent av det pris som handlarna måste ta ut mot kunden kostnader för att leva upp till EU-lagar.

– Det finns en massa reglering som den som importerar varor på ett seriöst sätt måste leva upp till. Det handlar om allt ifrån producentansvar, hur varorna transporteras, vilka kemikalier de kan innehålla till rent konsumenträttsliga delar.

”Det är rimligt att ställa hårda krav på handelsföretag”.

Han menar att även om EU:regelverk ofta innebär höga kostnader för handelsföretagen är de många fall helt rimliga.

– Det är rimligt att ställa hårda krav på handelsföretag så att konsumenterna kan vara säkra på att det är producerade och schyssta produkter som erbjuds i handeln.

– Men det är klart att det blir ett väldigt stort problem om man samtidigt ser mellan fingrarna när aktörer som helt och hållet struntar i alla de här regelverken.

Enligt statistik från Svensk Handel handlar cirka 800 000 svenskar varje månad från de kinesiska e-handelsföretagen Temu och Shein. Martin Kits menar att det både är de låga priserna som lockar men även att det finns ett enormt utbud av produkter.

– Anledningen till att det finns så många produkter på de här plattformarna som är svåra att hitta i vanliga butiker är att de kan strunta i regelverket.

– Om Clas Ohlson eller IKEA inte hade behövt bry sig om några regler, då hade det varit lätt för dem också att ha miljontals produkter som de dropshippar direkt till konsumenterna. Men om man behöver säkerställa att produkterna är säkra, fria från farliga kemikalier och på alla andra sätt följer med lagstiftningen så är det en annan sak.

Handeln kritisk mot flygplatsens Kinaplaner

Som TN nyligen rapporterat om rasar flygbranschen mot hur Tullverket tolkar EU:s IOSS-regelverk Tolkningen innebär i praktiken att paket som svenskar beställer från exempelvis Kina inte flygs direkt till Sverige – utan till Kastrup i Danmark.

Johan Ljungberg, ansvarig för affärs- och strategiska projekt på Örebro flygplats, menar att flygplatsen förlorat två affärer där asiatiska flygbolag valt att flyga till flygplatser i andra länder. Det har skapats en osund konkurrenssituation mellan de svenska flygplatserna och flygplatserna i grannländerna, menar han.

– Man sätter ju liksom handeln ur spel, sa han till TN tidigare.

Martin Kits menar att de regionala flygplatserna är otroligt viktiga för näringslivet och att det är glädjande att regeringen nyligen meddelade att man vill skjuta till 318 miljoner kronor till förlusttyngda regionala flygplatser. Men han är samtidigt väldigt kritisk mot planerna på att etablera en transportlinje från Kina via Örebro Flygplats.

– Att rädda flygplatser genom att ta emot fler transporter av produkter som för det första leder till att vi slår ut seriösa svenska handelsföretag och för det andra leder till att vi utsätter konsumenter för produkter som, och jag vet att det här låter dramatiskt, kan vara direkt livsfarliga. Det är inte rätt.

”Det känns inte särskilt roligt att förespråka mer tullar. Men situationen nu är så extrem och akut”.

De kinesiska e-handelsplattformerna har under det senaste året varit starkt kritiserade från flera håll. Bland annat har klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) förespråkat ett importförbud på lågprisvaror från Shein och Temu. Dessutom lade den rödgröna oppositionen i början av året fram ett utskottsinitiativ för att regeringen snabbt skulle agera mot risker och osund konkurrens från de kinesiska plattformarna.

– Vi har aldrig varit några förespråkare av att förbjuda företag. Men vi tycker att det är väldigt viktigt att alla företag som konkurrerar på en marknad följer samma regelverk, säger Martin Kits.

Slopad tullgräns kan bli verklighet

I dagsläget är paket som har ett värde under 150 euro och som skickas från ett land utanför EU, exempelvis Kina, direkt till privatperson inom EU tullbefriade. Även om det nu på EU-nivå kan bli verklighet med en slopad tullgräns så är det inte en långsiktig lösning.

– I vår värld är det ingen önskvärd lösning för vi vill egentligen ha färre tullar och handelshinder. Men i den situation som vi nu befinner oss i så är det nog ändå nödvändigt att gå vidare med det förslaget.

– Det känns inte särskilt roligt att förespråka mer tullar. Men situationen nu är så extrem och akut.

Ett förslag som ligger på bordet skulle innebära att det införs en avgift på två euro per paket som levereras direkt till privatpersoner.

– Det kommer inte att lösa problemet i sig, säger han och konstaterar att det inte skulle påverka prisbilden nämnvärt för konsumenterna.

– Vi tycker motvilligt att det är bra att man tittar på det här. Men det viktiga är att man måste se till att alla som sätter varor på den inre marknaden måste leva upp till samma regler.