BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Kommunens hamnflytt stoppar företagens leveranser: ”Hoppas på det bästa”

Gunnar Cederberg, strateg på samhällsbyggnadskontoret i Norrköpings kommun, hoppas att Trafikverket ändrar åsikt och påbörjar bygget av Händelöleden. Bild: Pressbild, Mostphotos

Företagens transporter ignorerades när kommunen flyttade hamnen. Förhoppningen var att Trafikverket skulle lösa problemet med en ny led, men om det blir så är högst oklart. ”Den ingår inte i någon plan i nuläget”, säger Trafikverkets regiondirektör till TN.

Nya bostäder, plats för större båtar och en mer modern godshantering. Flytten av hamnen i Norrköping skulle medföra flera fördelar. Men det finns också ett problem, nämligen att den nya hamnen också kräver ny infrastruktur i närområdet.

Dålig väg och låg järnvägspassage

I dag används hamnen i Norrköping av bland andra Siemens Energy, som är beroende av den för sin tunga exportindustri. Vägen till den nya hamnen har enligt både företaget och kommunen för dålig bärighet för att klara tunga transporter, och fordonen måste dessutom passera under en järnvägspassage som är för låg för att skrymmande och tunga transporter ska få plats. Företagets transporter kan enligt uppgift väga 400 ton, vilket gör dem för tunga för att transportera på järnväg.

Enligt Siemens Energys vd Hans Holmström kan företagets transporter väga upp till 400 ton, vilket är för tungt för att transportera på järnväg.

– Vi ser ju att det ska gå att lösa denna fråga innan nuvarande fungerande sätt att exportera försvinner, men annars får vi titta på andra lösningar som i förlängningen kanske inte inkluderar Norrköpings hamn och som också kan påverka omfattningen av verksamheten i Finspång, sa Hans Holmström till Norrköpings Tidningar redan år 2021.

”Jag är optimist och är säker på att det här kommer att lösas, även om det i dag inte är exakt klart hur det ska gå till.”

Men hittills har alltså ingen lösning presenterats. Än så länge kan de berörda företagen använda Norrköpings gamla hamn, men inom en snar framtid ska kommunen bygga bostäder där. Planen var att problemet skulle lösas med en ny vägsträcka, den så kallade Händelöleden. Men i Trafikverkets nationella plan för åren 2022-2033 kom leden inte med.

– Vi ser fortfarande att leden är väldigt viktig och än är inget beslut taget, så vi hoppas på det bästa. Men blir det ingen Händelöled så får vi lösa det ändå, säger Gunnar Cederberg, strateg på samhällsbyggnadskontoret i Norrköpings kommun, till TN.

På vilket sätt är beslutet inte taget, Händelöleden finns ju inte med i Trafikverkets plan?

– Nej, det stämmer. Men det är inte de som tar beslut. Vi resonerar som så att det politiska beslutet är inte taget så vi inväntar regeringens besked. Och samtidigt har vi fortsatt dialog och en pågående diskussion med Trafikverket.

– Jag är optimist och är säker på att det här kommer att lösas, även om det i dag inte är exakt klart hur det ska gå till.

Siemens Energy, med runt 3 500 anställda i området, är en viktig arbetsgivare för Norrköpings kommun. Företagets verksamhet står för en betydande del av Sveriges export till länder utanför EU.

”Behöver hitta en lösning”

Gunnar Cederberg hoppas att Trafikverket i minsta fall får med Händelöleden i kommande planer, även om det blir för sent sett till kommunens hamnflytt.

– Vi får ju hitta en tillfällig lösning i så fall. Kanske att vi kan se över våra befintliga broar, men det är för tidigt att säga. Men Siemens är otroligt viktiga både för oss i Norrköping och för svensk export på nationell nivå. Och att hamnen kan användas är inte bara viktigt för oss i regionen utan för hela Mälardalsområdet. Så vi behöver hitta en lösning.

Varför valde ni att påbörja hamnflytten innan ni hade fått svart på vitt att Händelöleden var beslutad?

– Hamnen behövde flyttas i alla fall, bland annat för att kunna hantera större båtar och ökande godsvolymer. Det var helt enkelt för trångt i den gamla så den behövde utvecklas för att kunna stå för en mer modern hantering. Hamnflytten är också en del av Norrköping kommuns planer på att utveckla staden, det ska byggas bostäder där den gamla hamnen har legat. Så den här hamnflytten har inte kunnat vänta. Och dessutom har vi haft en dialog med Trafikverket i många år om det här arbetet.

”Det är anmärkningsvärt och problematiskt att staten benämner hamnen som ’kommunal’, som om den bara har en lokal eller regional nytta.”

Hamnflytten i sig är enligt Gunnar Cederberg inget problem, tvärtom bidrar den med många fördelar för både Norrköping och resten av Östergötland. Det som behöver lösas är just de tunga godstransporterna, och Gunnar Cederberg medger att det lär bli en ”stor apparat” att hitta en alternativ lösning.

– Men om det nu skulle bli så, så är det också ett problem som ligger flera år framåt i tiden.

Vad tänkte ni när ni upptäckte att Trafikverket inte hade med Händelöleden i sin planering, med tanke på att ni hade haft en dialog om den i flera år?

– Det är klart att det kom som en överraskning. Men Trafikverket har många projekt, fler än vad det finns pengar till. Vi fortsätter att prata med dem.

Men Siemens och andra företag behöver alltså inte oroa sig för att få problem med sina leveranser?

– I det här läget kan jag inte garantera att vi hittar en lösning, men det är vår absoluta målsättning att göra det.

Trafikverket: Inte självklart ett statligt intresse

När TN når Trafikverket får vi bekräftat att Händelöleden inte är aktuell i dagsläget.

– Den ingår inte i någon plan i nuläget. Och jag kan inte se att det är givet att den leden utgör ett statligt intresse. Det är en kommunal hamn och det berör främst kommunal och regional infrastruktur. Så det är ingenting vi jobbar med just nu eftersom det inte finns i något beslut från vår uppdragsgivare, säger Lennart Andersson, Trafikverkets regiondirektör för sydöstra Sverige, till TN.

Trafikverket reviderar sina nationella trafikplaner vart fjärde år, men Lennart Andersson vill inte föregå vad det arbetet så småningom kan komma att landa i. Han lyfter att den nationella planen primärt ska omfatta nationella intressen. När Trafikverket lämnat förslag på åtgärder är det alltså regeringen som tar det slutgiltiga beslutet.

”En avsaknad av systemsyn”

Gunnar Cederbergs besked är att Norrköpings kommun är införstådd med Trafikverkets hållning i frågan.

– Det är anmärkningsvärt och problematiskt att staten benämner hamnen som ”kommunal”, som om den bara har en lokal eller regional nytta. Det visar på en avsaknad av systemsyn och systemägaransvar för de viktiga noderna i landet. Samtidigt så vill man från staten gärna diskutera andra delar av hamnen, till exempel djupet i inseglingsrännan. Det hänger inte ihop, säger han.

Vad har kommunen för möjligheter att själv bekosta Händelöleden?

– Om regeringen beslutar att inte finansiera Händelöleden får vi ta ställning till hur vi hanterar vårt framtida behov då. Det är för tidigt att svara på den frågan nu, säger Gunnar Cederberg.

TN har varit i kontakt med Siemens Energy, som inte vill kommentera frågan i nuläget. Företaget hänvisar till sitt remissvar till regeringen, där de bland annat skriver att fortsatt ”tillgång till exporthamnen med dess kapacitet att hantera överstora och tunga transporter är ett basvillkor och därmed en förutsättning för att SEAB ska kunna bedriva sin omfattande exportverksamhet”.

TN har sökt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD).