BRISTERNA I INFRASTRUKTUREN

Industrijättens larm: Tågkaoset kan stoppa investeringar i Sverige

En transformator byggs i fabriken i Ludvika. Tobias Hansson, vd Hitachi Energi Sverige. /Pressbild

Svenskt exportrekord och tusentals nya medarbetare tack vare omställningen. Men Hitachi Energys tillväxt hotas av bristande infrastruktur. ”Det här gör mig orolig. Vi ökar med 100 medarbetare i månaden och vi behöver mer transporter här och nu”, säger vd:n Tobias Hansson till TN.

Hitachi Energi Sverige är en central aktör i utbyggnaden av det svenska elsystemet och industrins klimatomställning. Bland företagets kunder märks energibolag som Svenska kraftnät, Vattenfall, Eon och Ellevio. Dessutom hjälper företaget industrier som LKAB, SSAB och Northvolt att bygga ut sin elinfrastruktur.

Företagets historia började för 140 år sedan när det dåvarande startup-företaget löste problemet med hur el flyttas från a till b på ett mer högteknologiskt sätt. Och den verksamheten – att flytta el från där den genereras till dit den konsumeras – pågår fortfarande. Men nu hotas företagets tillväxt av att den svenska infrastrukturen inte hänger med i utvecklingen.

– Det här gör mig orolig. Vi ökar med 100 medarbetare i månaden och vi behöver mer transporter här och nu, säger Tobias Hansson, vd för Hitachi Energy Sverige.

Nytt svenskt exportrekord

Hitachi Energy har sina rötter i svenska ASEA. Sedan 2021 ingår företaget i den gigantiska Hitachi-koncernen med nästan 400 000 anställda världen över. Där ingår Hitachi Energy med 40 000 anställda i 90 länder. Den svenska verksamheten har under många år stadigt legat runt 4 000 anställda men på drygt två år har företaget växt till cirka 6 000 medarbetare, alltså en 40-procentig expansion.

Förra året satte Hitachi Energy nytt rekord när företaget drog in den största svenska exportordern någonsin värd 147 miljarder kronor, kopplad till den tyska och nederländska satsningen på havsbaserad vindkraft.

– Vi är ett exportföretag och världens länder håller på att ställa om till grön energi. Transporter ställer om till el- och vätgasdrift och dessutom har vi industrins omställning. Det är helt klart energiomställningen som driver vår marknad och vi bedömer att den kommer att öka kraftigt framöver i en supercykel som varar i 20–30 år. Vi ser ljust på framtiden, säger Tobias Hansson.

Infrastrukturen en flaskhals

Hitachi Energy tillverkar högspänningsutrustning som används i ett energisystem som transformatorer, kondensatorer, högspänningsbrytare och HVDC-system i fabriken i Ludvika. Transporter som väger över 100 ton måste köras med godståg till hamnen i Norrköping för omlastning till fartyg och vidare transport till kunderna. Idag får företaget transportera sina produkter enbart en gång i veckan nattetid för att inte störa övrig trafik.

– Vi vill skicka fler transformatorer. Vi behöver en slot till i veckan så vi kan fördubbla transporterna men tyvärr sätter järnvägskapaciteten stopp för det. Vår flaskhals är infrastrukturen, säger Tobias Hansson.

En 106 meter lång och 757,8 ton tung transport av transformator lämnar Hitachis fabrik. Bild: Foto Jonas Bilberg

Hitachi Energy för ständig dialog med bland andra Trafikverket, regeringen och Svenskt Näringsliv för att hitta lösningar.

– Vi pratar med alla instanser vi kommer åt. Det mest kritiska för oss är att kunna öka mängden transporter men det går inte idag. Det har investerats på tok för lite i svensk järnväg, säger Tobias Hansson.

Hotar näringslivets konkurrenskraft

Bristerna i infrastrukturen ses som ett av de största hoten mot det svenska näringslivets konkurrenskraft. Svenskt Näringsliv har räknat fram att underhållsskulden, den summa som saknas för att återställa vägar och järnvägar till acceptabel standard, ligger på 78 miljarder kronor och utan åtgärder fördubblas den skulden till år 2033.

Enligt organisationens företagspanel anger en fjärdedel av bolagen att de har problem med godstrafiken och det är underhållet av järnvägsnätet som släpar efter.

”Resultatet oroar eftersom det är svårt för företag att växa och handla med varor och tjänster utan transporter. En bättre fysisk och digital infrastruktur ger även näringslivet tillgång till marknader och kompetens i andra länder, vilket är en central konkurrensfördel för svenska företag som exporterar klimatsmarta lösningar”, skriver Jan-Olof Jacke, vd för Svenskt Näringsliv, i en debattartikel i Göteborgs-Posten.

Stoppet kostade miljardbelopp

TN berättade nyligen om att det långa stoppet på Malmbanan kostar de svenska gruvbolagen miljardbelopp. Kaunis Irons vd röt ifrån.

– Det stora problemet är att ingen politiker på riksplanet överhuvudtaget har klivit fram. Politikerna måste börja ta sitt ansvar. Malmbanan är Sveriges i särklass viktigaste järnvägssträcka, sa Klas Dagertun till TN.

SSAB reagerar också över störningar i järnvägstransporterna.

– Framåt ser vi att det kan uppstå utmaningar i transportkapaciteten, till framför allt kontinentala Europa. Järnvägsnätet på den svenska sidan riskerar att bli en flaskhals som behöver åtgärdas, säger Per Amund Ruth, SSAB Europa, till SVT.

Tobias Hansson följer utvecklingen kring Malmbanan med stort intresse.

– Det som händer med Malmbanan gör mig ju inte mindre orolig. Vi investerar i våra fabriker och skapar jobb och gör det vi kan. Men vi behöver rätt förutsättningar för att klara att växa, säger Tobias Hansson till TN.