DET SVENSKA SKATTETRYCKET

Kritiken: Så mycket ökar flygskatten nästa år – ”Beklagligt”

Flygskatten har ökat sedan den infördes 2018. Då betalade man 60 kronor för en enkelresa inom Sverige. Efter årsskiftet kommer det kosta 76 kronor. Bild: Johan Nilssn/TT, Fredrik Sandberg/TT

Flygskatten fortsätter att öka och nästa år kommer svensken betala 504 kronor i skatt för att åka till Thailand. Skattejuristen Robert Lönn tycker att det är beklagligt att regeringen inte stoppar höjningen trots att det finns en uttalad ambition att ta bort skatten. "Det är dags att avskaffa flygskatten", säger han till TN.

Flygskatten har sedan den infördes 2018 varit kraftigt kritiserad av branschen och experter. Runar Brännlund, professor emeritus på Handelshögskolan vid Umeå universitet, sa i en tidigare intervju med TN att flygskatten är ”verkningslös och ineffektiv”.

– Flyget ingår redan i det europeiska utsläppshandelssystemet vilket innebär att om vi flyger mindre på grund av en flygskatt så frigörs utsläppsrätterna. Detta innebär att utsläppen inte påverkas, de bara flyttas.

Flygskatten har ökat sedan den infördes 2018. Då betalade man 60 kronor för en enkelresa inom Sverige. Efter årsskiftet kommer det kosta 76 kronor. För resor inom Europa gäller samma skatt, men skatten tas bara ut vid avresor från Sverige. För långdistansresor, till exempel till Thailand, betalade man 2018 400 kronor. Nästa år kommer skatten landa på 504 kronor per passagerare. Flygskatten drar in 1,8 miljarder kronor till statskassan varje år.

– Det är ingen klimatskatt då den inte styr på utsläpp. Den styr på fenomenet. Så egentligen är det en skatt på resande, på din semester och på företagens behov av att få in utländsk kompetens. Det är faktiskt en vanlig missuppfattning att flygskatten finansierar flygsektorns omställning. Men man ska komma ihåg att inget av det går till flygets omställning. Flygskatten är en rent fiskal skatt, sa Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg till TN nyligen.

Flygskatten har under den senaste tiden fått utstå ny kritik. Nyligen publicerades en debattartikel i Dagens Nyheter med budskapet att fasa ut flygskatten där en rad näringslivstoppar, bland annat Investors ordförande Jacob Wallenberg och Icagruppens vd Nina Jönsson, skrev under.

”Att fasa ut flygskatten i samband med att flyget börjar omfattas av EU:s system med utsläppsrätter vore det snabbaste och effektivaste sättet att locka flyglinjer till Sverige”, skrev de då.

Flygskatten har vid flera tillfällen kritiserats från högersidan i politiken. Inför valet 2018 sa dåvarande moderatledaren Ulf Kristensson att partiet skulle ta bort skatten om de fick bilda regering. Dessutom finns budskapet om att Moderaterna vill avskaffa flygskatten fortfarande kvar på partiets hemsida.

– Vi var mot flygskatten redan innan den infördes för att det är en dålig skatt. Det är i grunden en fiskal skatt som försämrar konkurrensförmågan för Arlanda, sa Edward Riedl (M), ordförande för riksdagens finansutskott, till TN nyligen.

Dessutom kunde Dagens Industri nyligen rapportera om att Sverigedemokraterna vill utreda ett borttagande av flygskatten.

– Jag vill ha upp flygskatten på bordet, sa Oscar Sjöstedt, Sverigedemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson, till tidningen då.

Att flygskatten ökar nästa år beror på att skatten räknas upp med inflationen. Robert Lönn, skattejurist på Svenskt Näringsliv, menar att det är beklagligt att regeringen inte stoppar indexeringen av flygskatten trots att det finns en uttalad ambition att ta bort skatten.

– Om de som styr anser att skatten är dålig då, den försämrar svenskt konkurrenskraft utan miljönytta, så är det beklagligt att de inte stoppar KPI-uppräkningen som medför en väsentligt högre skatt för 2024. Det är dags att gå från ord till handling och avskaffa skatten.