DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Restaurangfestival ska locka fler att äta ute

Genrebild Bild: Anders Wiklund/TT

Med en fast meny till ett förmånligt pris ska restauranger locka fler besökare. Det är konceptet för Dining Week, som nyligen genomfördes för första gången i Sverige, skriver Besöksliv.

Dining Week kommer från Danmark. Under förra veckan genomfördes den för första gången i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

– Vi ser att det finns en stor potential för Dining Week i Sverige och att det inte riktigt finns liknande koncept här så det var dags nu, säger Christer Odden, vd för Dining Week Sweden, till Besöksliv.

Det var under finanskrisen 2011 som Dining Week genomfördes första gången, för att locka fler att äta på restaurang och öka gästnärvaron under den danska sportlovsveckan.

Nu har ett fyrtiotal restauranger för första gången deltagit i Sverige. River Restaurant är en av dem. Krögaren Jessica Holmgren tycker att det är ett kul initiativ. Under Dining Week valde restaurangen att servera en femrätters hummermeny.

– I vanliga fall tar vi 725 kronor för en femrättersmeny, men inom Dining Week-konceptet kostar den 595 kronor så det är ett riktigt bra pris, säger Jessica Holmgren till Besökliv.

Besökliv: Dining Week ska locka fler att äta på restaurang