DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Visita: Många bokar fortfarande hotellrum – men vintern oroar

Bild: Henrik Montgomery/TT

Antalet sålda hotellrum de första fyra veckorna i september i år låg på samma höga nivå som motsvarande period förra året, skriver Visita i ett pressmeddelande. ”Glädjande”, säger chefsekonomen Thomas Jakobsson.

– Efter en stark efterfrågan av hotellrum under sommaren sjönk tillväxttakten något på hotellrum under september. Men att antalet sålda hotellrum för september ligger på samma nivå som 2022 är glädjande. Den privata efterfrågan på hotellmarknaden visar fortfarande motståndskraft mot hög inflation och stigande räntor. Septembers siffror tyder på en stark underliggande efterfrågan av svensk besöksnärings tjänster, säger Thomas Jakobsson, chefsekonom på Visita, i ett pressmeddelande.

Thomas Jakobsson Bild: Sören Andersson

Men han konstaterar att trots att efterfrågan var bra under sommaren och början av hösten, så är den ekonomiska osäkerheten ändå stor inför höst och vinter.

– Kostnadsläget pressar fortsatt många hotells lönsamhet. Inköpspriserna på livsmedel har skenat och orimligt höjda hyror har drabbat företagen, säger han.

Men det är inte bara kostnadsläget som skapar oro. Att regeringen har höjt arbetsgivaravgiften för unga mellan 19 och 23 och kommer att höja den för 15 till 18-åringar den 1 januari är också ett bekymmer för besöksnäringen, som anställer många unga till deras första jobb.

– Dessutom har man höjt alkoholskatten under året och höjer den ytterligare från den 1 januari, lagt ytterligare börda på företagen genom att öka kostnaderna för sjuklöner samt gjort det svårare att rekrytera arbetskraft från andra länder, säger Thomas Jakobsson.

Visita: Fortsatt stark efterfrågan på hotellrum