DEN SVENSKA BESÖKSNÄRINGEN

Taylor Swift i Sverige – ekonomisk boom eller inflationssmäll?

Riksbankschef Erik Thedéen, fans på Taylor Swifts konsert i Argentina 2023, Taylor Swift, Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare, Caroline Strand, tillförordnad vd för Stockholm Business Region. Bild: Claudio Bresciani/TT, Natacha Pisarenko, Lewis Joly, Pressbild

Världens största artist är i Sverige i helgen. TN har pratat med experter om vad Taylor Swifts besök innebär för ekonomin, turismen – och inflationen. ”Vi beräknar att fansen som reser till Stockholm kommer att spendera ungefär en halv miljard”, säger Carl Bergkvist, Stockholms Handelskammare, till TN.

Att världsstjärnan Taylor Swift besöker Sverige för första gången har nog inte undgått någon. På kultursidorna rasar en debatt om ”swiftiedads”, pappor som har anammat sina döttrars fanskap av den amerikanska superstjärnan, och från lokala näringsidkare i Stockholm talas det om ett uppsving i kommersen inför och under de tre konserterna.

Detta är Taylor Swift

34-åriga Taylor Swift är ursprungligen från Reading, Pennsylvania, men flyttade 2004 till Nashville, Tennesse, och nådde tidigt framgång som countryartist.

Elva album senare är Swift en av världens bäst säljande artister och utsågs till Årets person av Time Magazine förra året. I april blev hon officiellt dollarmiljardär, enligt Forbes.

Den pågående Eras-turnén inleddes i mars 2023 och avslutas i december i år. Konserterna i Stockholm är Taylor Swifts första i Sverige och de enda i Norden under turnén.

Källor: Forbes, Wikipedia, Aftonbladet

Läs mer

På affärssidorna har i takt med att Taylor Swifts Eras-turné svept över världen begreppet ”swiftonomics” dykt upp. I ett USA präglat av efterdyningarna av covid har turnén dragit in miljarder till den amerikanska ekonomin, rapporterar Wall Street Journal, och länder från Nord- och Sydamerika till Europa har märkt ett ekonomiskt uppsving när Swiftcirkusen tillfälligt har slagit ned sina pålar.

Fans köper Taylor Swift-produkter i Santa Clara, USA. Bild: Scott Strazzante

”Ankomsten av Eras till en ny stad varje helg förde inte bara med sig en lavin av hype, medieuppmärksamhet och näst intill krypande från värdstäderna, utan tillräckligt många resandeaffärer för att ge lokala ekonomier ett anmärkningsvärt lyft”, skriver Billboard. En lista som 34-åringen för övrigt toppar.

Och nu är det alltså Sveriges tur.

– Vi beräknar att Taylor Swift-fansen som reser till Stockholm kommer att spendera ungefär en halv miljard under sin tid här. Det handlar om pengar på hotellnätter, restaurangbesök, transporter och turism. Men det inkluderar inte kostnader för biljetten eller resan till Stockholm. Vi ser på vår data att typiska Taylor Swift-accessoarer också sticker iväg, men det ingår inte heller i våra siffror, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare, till TN.

”Beräknas komma folk från 130 olika länder.”

Det är knappast första gången som Stockholm eller Sverige får besök av en världsartist. Men fallet Taylor Swift är unikt, menar han.

– Det är flera saker som spelar in. Hon är den första som fyller Friends Arena tre kvällar i rad och säljer slut direkt. Dessutom är Stockholm det enda stoppet hon gör i Norden på sin turné. Det innebär att det reser in många personer. Det beräknas komma folk från 130 olika länder. Vi ser 10 000 från Norge, 10 000 från Danmark, 10 000 från Finland och, lite oväntat, lika många från USA, säger Carl Bergkvist.

Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.

Även Caroline Strand, tillförordnad vd för Stockholm Business Region, betonar vikten av besökare från hela världen.

– De kommer hit för att se konserten, men också för att umgås och sedan tar de med sig Stockholm ut i världen. Det är starkt för vår lokala näring, men också för Stockholmsbilden, säger hon till TN.

Tillsammans med besöksnäringen samarbetar Stockholm Business Region, stadens officiella destinations- och näringslivskontor, för att bygga upp värdskapet inför konserterna.

– Det är viktigt att samspelet mellan näringsliv och stockholmarna fungerar och här har vi ett ypperligt tillfälle att visa när det är som bäst, säger Caroline Strand.

Caroline Strand, tillförordnad vd för Stockholm Business Region. Bild: Caroline Tönnies

Hon fortsätter:

– Jag pratade med en restaurangägare igår som sa att de har lärt sig hur man kan arbeta med musiken under de här dagarna för att målgruppen ska känna sig välkommen. Givetvis innebär detta också goda affärer. I slutändan har vi verkligen behov av en stark besöksnäring som har god och hållbar tillväxt och som klarar de utmaningar som många bär på fortfarande, som skatteskulder efter pandemin.

”Jag tror inte att riksbankschef Erik Thedéen sover oroligt på natten för att Taylor Swift kommer till Stockholm.”

Men mitt i swiftmanian infinner sig frågan: kan uppsvinget påverka inflationen negativt? När Beyoncé förra året besökte Sverige diskuterades hur mycket prisökningar kring konserten bidrog till att spä på inflationen. Men Carl Bergkvist på Stockholms Handelskammare ser ingen anledning till att inflationen inte skulle fortsätta nedåt.

– Jag tror inte att riksbankschef Erik Thedéen sover oroligt på natten för att Taylor Swift kommer till Stockholm. Vi kommer att se prisökningar på exempelvis hotell, upp till 300 procent, men över tid är den här effekten från Taylor Swift sannolikt en mycket liten del av det totala inflationstrycket, säger han.

Har lockat 1,2 miljoner besökare – ingen konsert i sommar

I juli intar en annan amerikansk världsstjärna, Bruce Springsteen, Friends Arena för två spelningar. Samme Springsteen drog förra sommaren storpublik under sina tre konserter på Ullevi i Göteborg. Sammanlagt har 1,3 miljoner varit på konsert på Ullevi under de senaste två åren. Men hittills är inga artister inbokade på arenan i sommar.

– Det är tråkigt för göteborgare, turister och inte minst för besöksnäringen i stan. Ullevi är Nordens största konsertarena – kapaciteten och arenans läge mitt i staden är viktiga för att få konserter – så vi ser positivt på framtiden, säger Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event, Göteborgs evenemangs- och arenabolag, till TN.

Henrik Jutbring, evenemangschef på Got Event, Göteborgs evenemangs- och arenabolag. Bild: Fotograf Anna-Lena Lundqvist

Anledningen är att få världsartister är ute på turné i sommar.

– Det slår igenom hos oss men också för arenor i andra delar av Europa och exempelvis för festivalarrangörer i Sverige. Vi har, som vanligt, löpande dialog med arrangörer och det har gjorts stora ansträngningar, men kronkursen är också en begränsande faktor för arrangörer i Sverige 2024. Än lever dock ett litet hopp.

Vad innebär uteblivna konserter för Göteborg ekonomiskt och imagemässigt?

– Imagemässigt tror vi att ett mellanår inte har så stor påverkan. Göteborg är en evenemangs- och konsertstad av hävd. Vi ser positivt på 2025. Däremot påverkas besöksnäringen eftersom en konsert innebär cirka 120 miljoner kronor turistekonomisk omsättning, säger Henrik Jutbring.