DEN SVENSKA KONJUNKTUREN

Ny statistik: Lönsamheten i livsmedelsbutikerna har halverats

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel. Bild: Anders Wiklund / TT, Roberth Björk/Pressbild

Lönsamheten i landets livsmedelsbutiker har fallit från 3,7 procent i marginal under första halvåret 2022, till 1,7 procent under första halvåret 2023, enligt statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB.

Livsmedelsbutikerna har under det senaste året fått kraftigt ökande kostnader för bland annat personal, energi och säkerhet, konstaterar Svensk Dagligvaruhandel.

– SCB:s siffror bekräftar det dagligvaruhandeln har sagt hela tiden, och motsäger det många politiker och opinionsbildare hävdat att dagligvaruhandeln passat på att höja priserna mer än nödvändigt och skott sig på inflationen. Det är tvärtom, dagligvaruhandelns butiker verkar på en konkurrensutsatt marknad och har inte kunnat öka priserna i samma utsträckning som de själva fått kostnadsökningar. Det har därmed i själva verket motverkat ännu högre prisökningar och inflation, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Svensk Dagligvaruhandel: Livsmedelsbutikernas lönsamhet sjunker