DET NYA ARBETSLIVET

Därför måste en chef klä ner sig

Bild: Axel Hilleskog/SvD/TT

Som startup-chef måste du klä ner dig för att bli tagen på allvar, enligt en ny studie som Chef skriver om.

Entreprenörsspråket, som alla subkulturer, har vissa koder. Det menar Anna Brattström, lektor vid Lunds universitet och författare till ”Questioning the entrepreneurial state”. Den look som gäller i startup-branschen är jeans, t-shirt och luvtröja, medan många skulle höja på ögonbrynen om du kom klädd i en dyr kostym. Signalen är att du är för upptagen för att lägga tid på styling, skriver Chef.

Anna Brattström tar Klarnagrundaren Sebastian Siemiatkowski som ett exempel.

”Intressant nog är den looken en slående kontrast till hur han framställde sig själv för tio år sedan, när Klarna lanserades. Det var en tid då entreprenörskap som kulturellt ideal var mindre uttalat, och dåtidens pressbilder visar honom med bakåtslickat hår, noggrant knuten slips och en kostym i traditionellt grått”, skriver hon.

Chef: Kläderna som ger startup-looken